Vés al contingut principal

La UAB publica 'El hechizo del tren', de Johari Gautier

25 oct. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El Servei de Publicacions de la UAB, dins de la col·lecció Gabriel Ferrater, ha publicat la novel·la històrica El hechizo del tren, obra del periodista, escriptor i investigador Johari Gautier. El text relata la història del ferrocarril, partint dels seus inicis a Iberoamèrica fins arribar a la península Ibèrica, aportant les experiències viscudes del seu principal impulsor, en Miquel Biada. El llibre va ser presentat el 27 de setembre al Museu del Ferrocarril de Catalunya (Vilanova i la Geltrú) i es preveu que se'n celebrin dues més durant el present mes d'octubre, a Madrid i a Mataró.

Aquesta novel·la, fruit d'un gran estudi històric, està emmarcada en el context de la Revolució Industrial i il·lustra el pas d'Espanya cap a la modernitat i la projecció de Barcelona com a urbs ferroviària i tecnològica. En un període de gran inestabilitat i malgrat els innombrables sacrificis i obstacles pels quals van haver de passar els seus emprenedors, la primera línia ferroviària espanyola —que unia Barcelona i Mataró— deixava de ser un somni per esdevenir realitat el 28 d'octubre de 1848. Citant les paraules de l'escriptor Jorge Carrión, la novel·la «no sols ens mostra les tensions vitals d'un gran personatge, Miquel Biada, sinó que també ens convida a explorar les llums i les ombres de la nostra història col·lectiva».

Aprofitant que el pròxim 28 d'octubre se celebrarà l'efemèride del 175è aniversari del ferrocarril a Espanya, l'autor participarà en dues activitats que es duran a terme en motiu de commemoració d'aquest avenç. La primera el 19 d'octubre al Museu del Ferrocarril de Madrid (passeig de Las Delicias, 61) i la segona el 16 de novembre a l'Arxiu Comarcal del Maresme (carrer de Palau, 32, Mataró). Aquest últim esdeveniment també podrà seguir-se en directe per YouTube.

Johari Gautier Carmona (París, 1979), màster en Periodisme i Comunicació Digital per la Universitat Autònoma de Barcelona, narrador i divulgador, ha publicat obres com África: cambio climático y resiliencia (UAB, 2022), Cuentos históricos del pueblo africano (Almuzara, 2010) i Del sueño y sus pesadillas (Atmósfera Literaria, 2015). La seva darrera obra, Hechizos del tren, descriu la incorporació de la primera línia ferroviària a la península Ibèrica, i també és una manera d'acostar-se a la Barcelona que va conèixer durant la seva infància.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Indústria, innovació i infraestructures