Vés al contingut principal

La UAB, millor connectada en transport públic

30 nov. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Les millores que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) posarà en marxa a la línia Barcelona-Vallès a partir del 9 de desembre permetran que augmenti la freqüència de pas de trens a la UAB un 37 % en hora punta (de 7.30 a 9.30 h) i un 9 % durant la resta de dia. RENFE Rodalies també està fent importants millores en línies que arriben a Cerdanyola Universitat i que veuran la llum ben aviat.

Estació UAB FGC

Amb aquest increment s’assoleix la màxima capacitat d’aquesta línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la UAB, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb el centre de Barcelona, una línia que l’any 2019 va arribar al rècord de 66,3 milions de desplaçaments.

Les freqüències dels FGC en hores punta augmentaran i seran cada 5 minuts cap a Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts cap a Sant Cugat. Així, es passa de 22 a 24 trens per hora i sentit a Sant Cugat en l’hora punta i de 6 a 12 trens per hora i sentit a Sabadell i Terrassa. Circularan el doble de trens per comunicar Barcelona amb Sabadell i Terrassa, un 37 % més amb la UAB, un 22 % més amb Sant Cugat i un 20 % més amb Rubí.

Així, doncs, les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es perllonguen fins a Sabadell i Terrassa i desapareixeran com a línies, i els trens passaran a les línies S1 i S2. Pel que fa a la línia S5 Sant Cugat, també desapareix i el servei queda absorbit per les circulacions de les línies S1 i S2. Per tant, a partir d’ara els trens S1 i S2 pararan a totes les estacions i cobriran el servei i les parades de les actuals línies S5, S6 i S7.

Els FGC són el transport públic més utilitzat per arribar a la UAB (un 33,9%), seguida de RENFE (19,4%) i dels autobusos interurbans (11,1%), segons la darrera Enquesta d'Hàbits de Mobilitat de la Comunitat Universitària de la UAB 2019. En total, el 64,3 % de la comunitat UAB hi arriba en transport públic.

Millores a Rodalies de RENFE

RENFE també està millorant les seves infraestructures; les persones que venen a la UAB amb aquest transport aniran veient aquestes millores paulatinament. Així ho va assegurar el coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, a la Taula de Mobilitat de la UAB – òrgan format per agents implicats com ara la Generalitat de Catalunya, l’ATM, l’AMB, els operadors de transport públic per carretera i ferroviari i els ajuntaments de Cerdanyola del Vallès o Sabadell, entre d’altres— que va tenir lloc a la UAB el passat 18 de novembre, amb una nombrosa assistència de participants.

Pere Macias va explicar algunes millores a RENFE referents al Vallès Occidental. Sobre la connexió d’alguns municipis amb la UAB, va afirmar que la R8 ben aviat doblarà la freqüència de pas i serà d’uns 30 minuts. A més, la R1, que connecta la UAB amb moltes de les poblacions del Baix Llobregat sud, arribarà a Cerdanyola Universitat quan acabin les obres pel soterrament de la via fèrria de Sant Feliu de Llobregat, cap al 2026.

També va explicar que tots els trens de la R1 i R2 aniran en composició doble, cosa que significarà més capacitat, i que dels 271 trens que té Rodalies se’n posaran 100 de nous. El Pla de Rodalies de Catalunya preveu ampliar el nombre d’usuaris de l’àrea de 410.000 el 2019 a 600.000 el 2030.

També va concretar que es connectaran línies que ara són inconnexes, com la R3 (Vic) amb la R8 i la R4 (Manresa) amb la R8, s’ampliaran estacions a Terrassa i Sabadell i s’augmentarà la capacitat de les línies doblant vies, actuació que farà incrementar la velocitat comercial (per exemple, la R7 amb un salt de moltó a Cerdanyola).

Autobusos i bicicletes

Pel que fa als autobusos interurbans que connecten la UAB amb diferents municipis, s’ha posat sobre la taula l’excés de demanda a principi de curs que, en alguns casos com Manresa, s’ha resolt. Pel que fa a la línia E3, que ve de Cerdanyola, encara s’està treballant amb la Generalitat de Catalunya per tal que l’empresa faci els canvis corresponents per millorar el servei.

Pel que fa a la bicicleta, en aquesta mateixa Taula de Mobilitat es va informar que el carril bici que va de la UAB a Badia del Vallès s’està executant tal com estava previst i podrà entrar en funcionament cap a finals d’any. Quant a la via verda pel campus que estava prevista, s’ha hagut d’aturar per un canvi en l’administració que l’ha d’executar.

Horaris Rodalies: https://rodalies.gencat.cat/ca/horaris/index.html

Horaris FGC: https://www.fgc.cat/linies-i-horaris/