Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB investeix la sociolingüista Monica Heller com a doctora 'honoris causa'

03 feb. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La sociolingüista canadenca Monica Heller, professora de la Universitat de Toronto, serà investida com a doctora honoris causa per la UAB, en una cerimònia que tindrà lloc el 28 de febrer, a les 12 h, a la sala d'actes del Rectorat. El nomenament de Heller, una de les figures acadèmiques actuals més destacades en els àmbits de la sociolingüística i l'antropologia lingüística, va ser proposat per la Facultat de Filosofia i Lletres. Melissa Moyer, catedràtica del Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, actuarà com a padrina de la doctoranda i llegirà la seva laudatio. L'acte serà presidit pel rector de la UAB, Javier Lafuente, i es podrà seguir en directe a través del canal de YouTube de la Universitat. Per assistir-hi, és necessari omplir prèviament el següent formulari.

Monica Heller

La recerca de Heller ha contribuït a mostrar el paper fonamental de la llengua en processos socials amplis com són la desigualtat, la inclusió i l'exclusió social relacionades amb el sistema econòmic neoliberal, el nacionalisme i noves formes de colonialisme, o les formes i el valor del multilingüisme arran del fenomen de la mobilitat i la migració. Heller demostra que la llengua, més enllà de representar la identitat d'un grup de persones, és un recurs que té un valor d'intercanvi material en una economia de serveis en què la comunicació s'ha convertit en la nova eina de treball i en el producte mateix del treball, com en el cas dels centres d'atenció telefònica.

Per entendre el bilingüisme més enllà del seu significat identitari, va examinar el valor econòmic de la llengua com una forma de capital humà en llocs de treball no només del seu país natal sinó també a Catalunya, Finlàndia i Suïssa. I destaca també el seu treball sobre la situació sociolingüística dels francòfons al Canadà mitjançant l'estudi de la valoració del francès dins de l'àmbit de les escoles, el món de l'associacionisme i els llocs de treball al Quebec.

Editora del 'Journal of Sociolinguistics'

Heller, que es va doctorar a la Universitat de Berkeley, és professora i investigadora al Departament de Sociologia de l'Ontario Institute for Studies in Education, al Centre de Recherches en Éducation Franco-ontarienne i al Departament d'Antropologia de la Universitat de Toronto. Ha publicat nombroses monografies i articles de recerca i ha estat editora d'una de les revistes més influents en el camp de la sociolingüística, el Journal of Sociolinguistics.

A més, al llarg de la seva carrera acadèmica, Heller ha fet estades a diverses institucions d'educació superior i de recerca a Alemanya, el Brasil, Bèlgica, Finlàndia i França. L'any 1999, va fer una estada al Departament de Filologia Catalana de la UAB i, posteriorment, ha col·laborat durant més de vint anys amb el Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, especialment amb el grup CIEN, dins del marc de diversos projectes de recerca liderats per la catedràtica de sociolingüística Melissa Moyer.

Ha estat presidenta de l'American Anthropological Association i membre de la Royal Society of Canada. Destaca, a més, el seu compromís amb la incorporació de les dones, els joves investigadors i els acadèmics de la perifèria, sobretot de Llatinoamèrica, al món acadèmic internacional. Col·labora amb diferents institucions i amb mitjans de comunicació com The Los Angeles Times, The Wall Street Journal o The Washington Post. Entre altres distincions, ha rebut el premi Konrad Adenauer de recerca de la Fundació Alexander von Humboldt (Alemanya) i el premi de recerca del Centre de Recherche en Civilisation Canadienne-Française de la Universitat d'Ottawa (Canadà), i ha estat investida doctora honoris causa per les universitats de Bretanya Occidental (França) i de Berna (Suïssa).

Consulteu el programa de mà de l’acte d’investidura com a doctora honoris causa de Monica Heller.

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Reducció de les desigualtats
  • Educació de qualitat

Dins de