Vés al contingut principal

La UAB coordinarà una xarxa europea COST sobre autofàgia

12 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La UAB liderarà la xarxa europea TRANSAUTOPHAGY. El projecte preveu avenços biomèdics en prevenció, diagnòstic i teràpia en diverses patologies, així com avenços en la millora de la qualitat de vida relacionades amb l’alimentació i l’us de fonts alternatives d’energia neta.
comissio europea
La professora i investigadora Caty Casas Louzao membre del grup de recerca en Neuroplasticitat i Regeneració de l’Institut de Neurociències (INc) de la UAB, liderarà la xarxa europea en Investigació i Transferència de Coneixement sobre autofàgia TRANSAUTOPHAGY. El consorci servirà de plataforma per afavorir la col.laboració i intercanvi de coneixement entre empreses, investigadors de diverses disciplines (nanocientífics, bioinformàtics, físics, químics, biòlegs i metges), i altres agents vinculats. Altres investigadors de la UAB com Julia Lorenzo (grup d’Enginyeria de Proteïnes i Proteòmica de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina IBB) o en Jesús Ruberte (grup de recerca Patologia vascular en les complicacions secundàries de la diabetis del Departament de Sanitat i Anatomia Animals) i joves promeses de centres adscrits com ara Fernando Novio (Grup de Materials Nanoestructurats Funcionals de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia ICN2) també hi participen com a membres que soporten la xarxa.

L’autofàgia és un mecanisme essencial per al manteniment de la homeòstasi a les cèl.lules i als organismes sencers. Controla el balanç adequat de nutrients i elimina els elements danyats o sobrants de l’interior de la cèl·lula, les proteïnes malmeses i, fins i tot, microorganismes invasors sencers.

Pel que fa a la salut de les persones, es tracta d’un mecanisme de gran importància terapèutica, amb potencial per combatre el càncer, el lupus eritematós o la neurodegeneració, entre d’altres. També s’ha mostrat com a element clau per a la lluita contra l’envelliment dels teixits.

En l’àmbit biotecnològic, la modulació de l’autofàgia ha mostrat aplicacions per a l’optimització de la producció agrícola i per a obtenir fonts d’energia alternatives a partir de microalgues. Precisament en l’àmbit agrícola, també hi participa com membre la investigadora junior Núria-Sánchez Coll del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG, consorci CSIC-IRTA-UAB-UB).

La xarxa TRANSAUTOPHAGY organitzarà tallers i congressos per tal de fomentar la recerca col·laborativa i multidisciplinar, tot promovent la creació de vincles entre els diferents participants i sobre tot amb les empresses que també hi participen com ara Anaxomics, Prous Institut, Vivia Biotech, entre d’altres. La xarxa potenciarà la innovació oberta com a eïna per a la resolució creativa de problemes, tot oferint oportunitats per a investigadors joves i fomentant la igualtat de gènere. És objectiu principal del Consorci accelerar la translació del coneixement generat en productes i processos per a la seva utilització en els camps de la biomedicina i biotecnologia. La xarxa també preveu la divulgació i transferència dels resultats a la societat, que aniran des de recomanacions per a un envelliment saludable o per a la prevenció de malalties, fins a la descoberta de noves teràpies o el desenvolupament de biocomponents o nanodispositius per modular l’autofàgia de manera selectiva. Els resultats podran tenir aplicacions clíniques, com a agents antitumorals, o neuroprotectors, per exemple, així com aplicacions en l’aprofitament de plantes i microorganismes per a cultius eficients i com a font alternativa d’energia.

Les xarxes COST (European Cooperation in Science and Technology) de la Unió Europea fomenten la creació de xarxes internacionals de recerca a partir de projectes amb finançament nacional, amb una durada de quatre anys.

Dins de