Vés al contingut principal

La UAB commemora les vint edicions de lluita contra l'abandonament dels estudis del Campus Ítaca

23 nov. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB va organitzar, el 22 de novembre, un acte institucional per commemorar la vintena edició del Campus Ítaca, programa socioeducatiu organitzat per la Fundació Autònoma Solidària i finançat per Santander Universidades que vol encoratjar l'alumnat de secundària a realitzar estudis postobligatoris. Segons l'estudi realitzat per ATLAS, grup de recerca en interseccions crítiques en educació de la UAB, un terç dels estudiants de tercer d'ESO que participen al Campus Ítaca acaben seguint estudis universitaris a la UAB. En un altre acte el mateix dia 22, van ser lliurats els diplomes acreditatius a les quatre darreres promocions d'estudiants beficiats per les Beques Salari Ítaca (UAB-Santander).

Commemoració de la vintena edició del Campus Ítaca

Segons l'informe d'ATLAS, que va ser presentat per Angelina Sánchez, professora del Departament de Pedagogia Aplicada, gairebé 6.800 persones, procedents de 33 municipis diferents, han participat al Campus Ítaca al llarg de les vint edicions. El 73% d'ells provenen de situacions socioeconòmiques inestables i el 90% no tenen referents adults amb estudis universitaris en el seu entorn quotidià. Entre d'altres dades, l'informe explica també que un 98% dels participants manifesten, en acabar el Campus Ítaca, que volen continuar la seva formació acadèmica; un 17%, a més, afirma que la seva idea sobre a què volen dedicar-se ha canviat després de la seva estada. Gairebé el 99% dels participants acaben l'ESO i la gran majoria d'ells accedeixen a batxillerat i, en menor mesura, a cicles formatius de grau superior.

En les intervencions institucionals de l'acte, el rector de la UAB, Javier Lafuente, es va referir a les dades de l'informe d'avaluació del grup ATLAS perquè "refermen l'impacte positiu del Campus Ítaca per motivar i estimular els joves a continuar els estudis", a més de "fer-los viatjar en el temps i donar-los l'oportunitat de formar part, durant uns dies, de la nostra comunitat universitària". La secretària general de la Universitat, Esther Zapater, va assegurar que aquest projecte és "una part important del cordó umbilical que uneix la UAB i el territori". I el president de Santander Universidades, Matías Rodríguez Inciarte, va destacar la importància de la col·laboració publicoprivada i de donar suport a programes com les Beques Salari Ítaca Santander-UAB i el Campus Ítaca perquè mostren el valor “de l'accés a l'educació superior, la cultura del esforç i del paper de la universitat en el progrés econòmic, cultural i social”.

L'acte sobre les vint edicions del Campus Ítaca va comptar també amb una taula rodona titulada «Oportunitats per a l'èxit educatiu» on van intervenir diferents persones vinculades al projecte al llarg dels anys: Neus Sanmartí, directora de l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB entre 2002-2008, entitat que va impulsar la creació del Campus Ítaca l'any 2004; Anna Marbà, professora de la Facultat de Ciències de l’Educació que va participar en l'expedició a Escòcia per estudiar el projecte de la Universitat de Strathclyde i col·laboradora del Campus Ítaca des de la primera edició; Maria Antònia Parera, professora de l’Institut Can Jofresa de Terrassa, que participa al projecte des dels inicis i ha aconseguit que 27 dels seus alumnes aconsegueixin les beques salari; i Sergio Corral, exparticipant del Campus Ítaca i estudiant de quart curs del Grau en Traducció i Interpretació de la UAB que està seguint la seva carrera universitària gràcies a les beques salari, que li han permès, entre d'altres coses, realitzar una estada al Japó. Per la seva banda, Rafael Merino, professor del Departament de Sociologia i moderador del debat, va assegurar que el Campus Ítaca té la característica "d'apropar la UAB a entorns que li cauen lluny" tot i la proximitat geogràfica.

Vídeo: Vint anys Campus Ítaca

Pots consultar l'informe d'avaluació de l'impacte del Campus Ítaca aquí.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Reducció de les desigualtats