Vés al contingut principal

La UAB aprova un programa d'actuacions per assolir neutralitat climàtica el 2030

24 abr. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB ha aprovat un ambiciós programa de Política Climàtica per tal d’eliminar l’ús de combustibles fòssils, disminuir la petjada de carboni i compensar les emissions de gasos d’efecte hivernacle amb l’objectiu d’assolir la neutralitat climàtica l’any 2030.

campus de la UAB

La Universitat Autònoma de Barcelona ha aprovat en Consell de Govern el Programa de Política Climàtica de la Universitat. Es tracta d’un ambiciós pla que té per objectiu, a més de reduir el consum de recursos (aigua i energia), abandonar l’ús de combustibles fòssils i avançar en la reducció de les emissions indirectes per aconseguir la neutralitat climàtica el 2030 per a l’activitat de la pròpia Universitat, amb la previsió de compensar aquelles emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH) que no es puguin reduir.

La UAB és una universitat amb una llarga trajectòria en el compromís pel medi ambient. Va ser pionera en la creació dels estudis de Ciències Ambientals i en la recerca en aquest àmbit; compta amb l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA), un dels millors centres de recerca a escala internacional, i ha dut a terme diferents plans per millorar la gestió ambiental del campus, com el Pla de sostenibilitat (2013-2017), el Pla Campus Saludable i Sostenible (2018-2022) i el Pla Campus SiS (2023). De fet, el Pla estratègic 2018-2030 de la Universitat fa explícita la intenció d’implantar un model d’universitat sostenible, fent èmfasi especial en la formació, la conscienciació mediambiental i la mobilitat.

L’any 2018 la UAB va assolir una important reducció en la seva petjada de carboni, l’indicador de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH), quan va iniciar la compra d’energia elèctrica procedent de fonts renovables. Si bé l’any 2015 les emissions totals van ser de 40.420 tones de CO2, l’any 2023 aquesta xifra va disminuir fins a les 24.593 tones. A grans trets, segons les dades del tancament provisional de l’any 2023,  el 79 % de les emissions de GEH a la UAB van ser generades per la mobilitat d’accés al campus, el 12 % pel consum de gas dels edificis i el 4 % per viatges de feina.

Per fer front a l’emergència climàtica actual i els seus efectes, tot i que ja fa temps que hi treballa, la UAB ha fet un pas endavant amb l’aprovació de la posada en marxa d’un programa de Política Climàtica, una estratègia de mitigació i adaptació al canvi climàtic amb objectius i compromisos concrets a mitjà termini.

Les mesures aprovades inclouen reduir el consum d’aigua i d’energia, reduir gradualment les emissions de GEH directes de la Universitat per assolir la neutralitat en carboni l’any 2030, abandonar de manera progressiva l’ús de combustibles fòssils amb la substitució total per energies renovables el 2030, incorporar el càlcul de la petjada de carboni en l’obra nova, adherir-se a plataformes i xarxes de sostenibilitat reconegudes internacionalment, afegir el criteri de compra pública baixa en carboni en els processos de contractació o incorporar continguts de transició ecològica, sostenibilitat i canvi climàtic en l’oferta formativa, entre d’altres.

La UAB també traslladarà aquests compromisos a les entitats on participi, ja sigui de manera directa o per mitjà del seus patronats. D’aquesta manera, els objectius i compromisos de la Política Climàtica de la UAB contribuiran als objectius territorials, nacionals i a escala global, i serviran de guia per als nous professionals formats, així com per a les organitzacions, empreses, entitats i administracions que participen en la recerca i la innovació de la Universitat.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar