Vés al contingut principal

La UAB aprova el I Pla d'igualtat de gènere en matèria laboral

26 jul. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El I Pla d’igualtat de gènere en matèria laboral de la UAB (I PIGML) és el document resultant del procés de negociació entre els representants de la institució i del personal treballador de la UAB i dona compliment a la legalitat vigent.

Treballadora recurs

El I Pla d’igualtat de gènere en matèria laboral de la UAB (I PIGML) és el document resultant del procés de negociació entre els representants de la institució i del personal treballador de la UAB i dona compliment a la legalitat vigent que estableix que les Administracions Públiques hauran d’aprovar en cada legislatura un Pla per a la igualtat entre dones i homes negociat amb la representació del personal treballador, i que el seu compliment serà objecte d’avaluació amb una periodicitat anual.

El I PIGML de la UAB pren com a referència el context definit per la normativa vigent, però també l’experiència acumulada per la UAB amb el disseny i la implementació de quatre plans d’acció en matèria d’igualtat de gènere i el coneixement generat durant els darrers anys en aquest àmbit.

En aquest sentit, el pla d’igualtat de gènere en matèria laboral s’emmarca en un document molt més genèric que inclou, a més del laboral, altres àmbits d’actuació sobre els quals les universitats també estan obligades a incidir, el V Pla d’acció per a la igualtat de gènere de la UAB que es presentarà al Consell de Govern de la UAB el proper mes de setembre.

Un document d’anàlisi, diagnosi i proposta d’accions

Per a la seva elaboració s’ha aplicat la mateixa metodologia i instruments utilitzats als plans d’igualtat de la Universitat, però comptant en tot el procés amb la participació de la representació del personal treballador. Aquesta particularitat, ha comportat que les mesures que contempla aquest Primer pla d’igualtat de gènere en matèria laboral es fonamentin en una diagnosi que conté els mateixos elements que els plans d’acció per a la igualtat de gènere de la UAB.

El document s’organitza en vuit punts més un apartat de fonts i referències, i un d’annexos. Després de la introducció i l’explicació del procés d’elaboració del Pla,  l’apartat tres presenta un resum del marc normatiu vigent en la matèria d’igualtat. A l’apartat quatre es descriu la situació de les dones a la nostra universitat i al cinquè s’exposa la valoració per part de la comunitat de les accions que s’estan duent a terme a la universitat en matèria d’igualtat de gènere i LGBTI. El sisè apartat presenta els principals resultats de l’avaluació del grau d’implementació de les accions en l’àmbit laboral del IV PAG de la UAB.

Aquests darrers aspectes de la diagnosi, posen de manifest algunes mancances i necessitats que han estat considerades en el disseny de les accions. L’apartat setè conté el conjunt d’objectius definits per assolir la igualtat de gènere i les mesures que s’han d’aplicar per tal d’aconseguir aquestes objectius. Per cada mesura s’especifica l’òrgan executor, els instruments, els recursos necessaris i l’indicador per avaluar la seva aplicació.

Les accions s’estructuren en vuit aspectes: selecció i promoció; classificació professional i retribució; condicions de treball; formació; exercici de corresponsabilitat en les cures; infrarepresentació femenina; prevenció de l’assetjament; i cultura i polítiques d’igualtat.

Finalment, al vuitè punt es defineix quina és la metodologia i els instrument que s’utilitzaran per impulsar l’aplicació de les mesures i per fer el seguiment anual del grau d’execució del pla.

Dins de