Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

L'exposició sobre les exhumacions de fosses comunes de la Guerra Civil a Catalunya arriba a la UAB

29 oct. 2025
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la UAB acull l’exposició «On són?, vuitanta-cinc anys d’exhumacions de fosses comunes de la Guerra Civil a Catalunya», una mostra que explica la tasca de localització, exhumació i identificació de desapareguts de la Guerra Civil i el franquisme duta a terme per la Generalitat de Catalunya amb la participació del grup de recerca en Antropologia Biològica de la UAB.

Vitrina de l'exposició amb les restes d'unes botes recuperades en els treballs d'exhumació.

Durant la Guerra Civil espanyola i la dictadura franquista, milers de persones van ser assassinades o van morir sense saber on eren enterrades. La pregunta “On són?” continua sent avui un clam per part de famílies que busquen els seus éssers estimats. Des de fa dècades, la Generalitat de Catalunya impulsa un programa de recuperació i identificació de restes en fosses comunes, una tasca que té tant una dimensió científica com de memòria democràtica i reparació moral.

L’exposició vol difondre el treball que la Generalitat duu a terme en la localització i exhumació de fosses comunes i en la identificació de les víctimes. La mostra tracta vuitanta-cinc anys d’actuacions, des de les primeres exhumacions per la Generalitat republicana fins a les més recents, i incorpora testimonis de famílies que han pogut trobar o continuen buscant els seus desapareguts. Un dels aspectes més importants és la col·laboració científica: la Unitat d’Antropologia Biològica de la UAB, a través del grup de recerca en Antropologia Biològica, participa en el programa d’identificació de restes, tant en l’estudi de les restes humanes com en la identificació genètica a través d’anàlisis d’ADN.

L’exposició s’estructura en sis àmbits que giren entorn de les fosses comunes, els desapareguts i les famílies. Els visitants hi podran conèixer com es fa la recerca d’un desaparegut, com s’exhuma una fossa comuna i quin és el destí de les restes identificades o anònimes. L’exposició, visitable des del 28 d’octubre a la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la UAB, compta amb materials audiovisuals, documents històrics i recursos didàctics.

Aquesta iniciativa forma part del compromís de la Generalitat i de les universitats catalanes amb la memòria històrica i la reparació de les víctimes. L’exposició pretén sensibilitzar la societat sobre la importància de continuar aquesta tasca i consolidar la col·laboració entre institucions públiques i equips científics.

Dins de