Vés al contingut principal

L'Escola Manyanet Sant Andreu guanya la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la UAB

26 feb. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L'Escola Manyanet Sant Andreu (Barcelona), ha guanyat la fase local de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives d'Universitats, celebrada a la UAB la setmana del 19 al 23 de febrer, amb la participació de 16 centres del Vallès i del Barcelonès debatent sobre si la IA és una amenaça per a la humanitat. A la final, que va tenir lloc el divendres 23 de febrer, l'equip guanyador es va enfrontar amb l'altre finalista, l'Institut Torre de Malla (Parets del Vallès).

Manyanet Sant Andreu
L'equip guanyador, amb el jurat.

Els guanyadors representaran a la UAB en la fase final davant la resta d'universitats que tindrà lloc del 17 al 19 d'abril a la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana.

La semifinal va ser protagonitzada per l'Institut Torre de Malla (Parets del Vallès) i l'Escola Manyanet Sant Andreu (Barcelona) sota la pregunta: "La intel·ligència artificial és una amenaça per a la humanitat?". Un tema polèmic i d'actualitat on els dos semifinalistes han hagut de defensar tant la posició partidària com la posició contrària.

El discurs es va iniciar amb l'Escola Manyanet Sant Andreu, a la qual li va tocar iniciar el debat argumentant en contra que la intel·ligència artificial fos una amenaça per a l'ésser humà. Al·legant que la IA és solucionadora de problemes, és a dir, una eina que ajuda la humanitat a lluitar contra problemes com la desinformació i la fam, ajudant i beneficiant en el progrés humà mitjançant avenços d'economia i la biologia. Emfatitzant en la idea que actualment existeixen amenaces i perills més importants que la intel·ligència artificial. En tot cas resultaria una amenaça per als éssers humans a causa d'una mala praxi.

Per la seva banda, l'Institut Torre de Malla es va presentar mitjançant unes fotografies creades per intel·ligència artificial d'ells mateixos simulant l'estil de les obres del pintor van Gogh, confirmant així el seu primer argument: la IA no respecta el procés de creació artística. A més, asseguraven que genera problemàtiques socials i emocionals, afectant així, en la relació entre les persones. El seu últim argument feia referència a les fake news que es poden crear fàcilment d'una manera molt real, i que poden arribar a ser molt perilloses sense cap mena de control.

El jurat, format per la vicerectora d'Alumnat i d'Ocupabilitat de la UAB Anabel Galán, Sílvia Altafaja Cap de l'Oficina de Compromís i Comunitat de la UAB i Xènia Porterias com a membre d'argumentació i debat de la UAB, van proclamar l'Escola Manyanet Sant Andreu guanyadora d'aquesta fase local. El jurat ha destacat les capacitats, el treball en equip, la solidesa de l'argumentació, la fluïdesa de les intervencions i la qualitat del discurs. A més, han atorgat el premi a la millor oradora a l'alumna Laia Farràs, de l'Escola Pia Caldes.

L'Escola Manyanet Sant Andreu ja va guanyar aquesta mateixa competició fa dos anys, al 2022, mentre que en l'edició de l'any passat fou l'equip de Creixen Terrassa el que va quedar en primera posició.

Els guanyadors representaran a la UAB en la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives, que tindrà lloc del 17 al 19 d'abril de 2024 a la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana, on s'enfrontaran els 15 equips classificats a les fases locals prèvies.

Per a més informació sobre la fase final fes clic aquí.

Dins de