Vés al contingut principal

L'Escola de Cultura de Pau de la UAB elabora un informe amb propostes contra l'assetjament escolar

15 maig 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L’augment de casos d’assetjament escolar i sexual en les institucions educatives obliguen a reflexionar sobre la urgència de repensar les mesures de convivència als centres educatius. L’Escola de Cultura de Pau (ECP) de la UAB ha elaborat un informe titulat Assetjament escolar: Què passarà si no canviem res? per exposar diferents recomanacions davant d’aquesta situació.

Assetjament escolar Imatge
Stock Adobe

Els casos d’assetjament a les institucions educatives no s’aconsegueixen prevenir per manca de coneixement, aplicació insuficient i condicions inadequades. Per aquest motiu, l’ECP fa diferents propostes per tal de prioritzar la convivència i benestar de les persones en els centres educatius mitjançant mesures estructurals i mesures invisibles. Segons l’Escola, per millorar la situació cal canviar el dia a dia i preveure mesures que permetin evitar l’acumulació de petits malestars que, a la llarga, porten grans patiments i algunes desgràcies.

Les mesures visibles i estructurals són, segons l’ECP, imprescindibles, ja que les persones responem a l’estructura on ens trobem i, si aquesta estructura no està preparada per donar resposta als problemes, és molt difícil actuar bé com a individu i com a comunitat. Les recomanacions són establir mecanismes institucionals de detecció d’assetjament o altres formes de violència (bústies, denúncies...), emfatitzar en l’acció de tutoria mitjançant un pla d’acció del tutor o tutora, oferir formació per als docents sobre tractament dels conflictes, incrementar les figures amb perfil de suport socioemocional i atenció a les diversitats, tenir professionals preparats per l’atenció i abordament de situacions greus, crear un equip dinàmic amb reconeixement i temps per actuar de forma eficient, executar un pla de centre explícit i consensuat i, finalment, recollir dades i avaluar les mesures de convivència per a fer plans més eficients i que es puguin actualitzar.

D’altra banda, com a mesures invisibles i personals, l’ECP proposa canvis culturals com ara mantenir actituds i comportaments coherents que permetin donar exemple, escoltar i observar l’alumat amb deteniment, posar èmfasi en la prevenció de conflictes, establir unes normes a l’aula per aquesta prevenció o canviar la cultura de l’aula i del centre per abordar els conflictes sense complexos: és molt important el reconeixement i l’establiment de límits.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar