Vés al contingut principal

L'escalfament i l'acidificació dels oceans afecten la cadena alimentària marina

24 nov. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L'escalfament i l'acidificació oceànica impulsats pel canvi climàtic disminueixen la qualitat nutricional d'alguns organismes marins, cosa que provoca alternacions a la cadena alimentària dels oceans.

cocolitofor ICTA_UAB

“Els cocolitòfors són un organisme marí molt important. Tot i que són microscòpics, tenen un gran paper en el cicle del carboni i són una important font d'aliment a l'oceà”, afirma Roberta Johnson.

Aquesta és la conclusió principal d'un estudi realitzat per l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) en col·laboració amb l'Estació Marina de Roscoff (França) que analitza l'increment de la temperatura i l'acidificació dels oceans en el contingut nutricional dels cocolitòfors, un tipus únic i abundant de fitoplàncton capaç de calcificar i cobrir la cèl·lula amb elements elaborats de calcita.

L'escalfament i l'acidificació dels oceans són resultat de la ràpida acumulació de diòxid de carboni a l'atmosfera. Mentre que l'escalfament dels oceans provocarà canvis en la distribució de les espècies, la qual cosa repercutirà en els ecosistemes marins, es preveu que els organismes marins calcificadors responguin negativament a l'acidificació dels oceans, atès que els dificulta la formació de l'esquelet o la closca. Tot i que s'espera que aquests impactes afectin la cadena alimentària marina, fins ara es desconeix quins seran aquests efectes de manera específica.

Els cocolitòfors es troben a la base de la cadena tròfica marina i són una font d'aliment per a moltes espècies de zooplàncton, a les quals proporcionen energia en forma de greixos (lípids) i altres nutrients. Igual que amb altres organismes marins, s'espera que l'acidificació afecti negativament les seves closques.

Per desenvolupar l'estudi, els investigadors van simular condicions climàtiques futures. Els resultats van mostrar un augment en la disponibilitat de lípids en condicions d'escalfament oceànic, encara que aquest augment es va reduir a causa de l'acidificació. Els cocolitòfors també van mostrar un contingut nutricional reduït, cosa que indica que proporcionaran una font d'aliment de menor qualitat als seus depredadors. A més, la closca del cocolitòfor es va afeblir, fet que resultarà beneficiós per als seus consumidors, perquè serà més fàcil de digerir.

“Els cocolitòfors són un organisme marí molt important. Tot i que són microscòpics, tenen un gran paper en el cicle del carboni i són una important font d'aliment a l'oceà”, afirma Roberta Johnson, investigadora de l'ICTA-UAB i autora principal de l'estudi. “Hem comprovat que a aquests organismes els afecten negativament les condicions del canvi climàtic, amb reduccions d'energia i nutrients, i això tindrà diversos impactes a la cadena alimentària marina”, afegeix.

Patrizia Ziveri, investigadora sènior de l'ICTA-UAB i coautora de l'estudi, afirma que "aquest abundant grup d'organismes unicel·lulars és especialment clau en mar obert i en condicions d'escassetat de nutrients. La nostra troballa mostra que el canvi climàtic podria tenir un efecte dòmino a la cadena alimentària". És important assenyalar que el fet que la qualitat nutricional dels cocolitòfors per als consumidors pugui disminuir amb el canvi climàtic té grans implicacions per a la dinàmica de la cadena alimentària del nostre oceà, que canvia ràpidament.

L'estudi conclou que els cocolitòfors podrien desplaçar-se a altres regions amb condicions més favorables, de manera que afectarien encara més els organismes marins que en depenen com a font d'aliment. Aquest experiment proporciona a curt termini una petita mostra de la resposta nutricional dels cocolitòfors als factors d'estrès del canvi climàtic. Així, doncs, els treballs posteriors que investiguin l'impacte a llarg termini de l'escalfament i l'acidificació dels oceans, així com la interacció de les espècies i les comunitats, seran una part fonamental per comprendre els impactes del canvi climàtic a la dinàmica de les xarxes alimentàries marines.

Article de referència:

Johnson, R., G. Langer, S. Rossi, I. Probert, M. Mammone y P. Ziveri. 2022. «Nutritional response of a coccolithophore to changing pH and temperature». Limnology and Oceanography.

Dins de