Vés al contingut principal

Identifiquen possibles clons d’alt risc del bacteri Stenotrophomonas maltophilia que circulen per hospitals europeus

10 juny 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Mitjançant un estudi d'aïllats hospitalaris del bacteri Stenotrophomonas maltophilia de diferents països, investigadors de la UAB han trobat un vincle entre el sistema que utilitza aquest patogen per comunicar-se (el quorum sensing) i la seva virulència i resistència a antibiòtics.

S. maltophilia
S. maltophilia (De Riraq25 CC BY-SA 3.0)

El bacteri Stenotrophomonas maltophilia es reconeix cada vegada més com un important patogen oportunista en entorns hospitalaris de tot el món, essent la preocupació més gran la propagació global de soques resistents a múltiples antibiòtics. Els estudis epidemiològics són importants per a identificar llinatges o soques amb fenotips clínicament rellevants i per prendre decisions sanitàries fonamentades.

En aquest context, investigadors del grup de Patogènesi Bacteriana i Antimicrobians de l'Institut de Biotecnologia i de Biomedicina (IBB) i del Departament de Genètica i de Microbiologia de la UAB, en col·laboració amb el Research Center Borstel - Leibniz Lung Center (Alemanya) i l'ISGlobal a l'Hospital Clínic (Barcelona), han trobat un vincle entre el sistema de comunicació bacteriana (quorum sensing) de Stenotrophomonas maltophilia i fenotips de virulència i resistència. Els sistemes de quorum sensing estan basats en petites molècules senyalitzadores (els anomenats autoinductors) que, en funció de la densitat de població (d'aquí el terme quorum sensing), els permet coordinar l'expressió gènica i així fer front a canvis en l'ambient en que es troben.

En el treball s'han correlacionat quorum sensing, virulència i resistència a antibiòtics de soques d'origen clínic genèticament diverses i aïllades de diferents països europeus. En particular, s'ha identificat un grup clonal de soques que mostren major capacitat per formar biofilms i una major resistència front a la colistina, un antibiòtic dels anomenats d'últim recurs. A més, a través d'un estudi de genòmica comparativa, s'han identificat nous factors de virulència exclusius d'aquest llinatge.

Imatge article Isidre Gibert

Correlació entre genotips i perfils de resistència als antibiòtics / Genòmica comparativa de grups genòmics d’S.maltophilia.

Els resultats, publicats a Frontiers in Microbiology, demostren el paper fonamental del sistema de quorum sensing en la patogenicitat i persistència a Stenotrophomonas maltophilia i alerten sobre el risc potencial de clons resistents i virulents que circulen en hospitals europeus.

En relació amb aquest estudi, el grup de recerca també ha participat en un projecte més ampli dirigit pel Research Center Borstel i destinat a descriure l'estructura poblacional i la propagació de Stenotrophomonas maltophilia. A partir d'una col·lecció de 1.305 aïllats (d'escala mundial), s'han identificat llinatges associats amb humans i amb una major proporció de gens claus en virulència i resistència. Els resultats d'aquest segon projecte han estat publicats recentment a la revista Nature Communications.

Enllaç a l'article a Frontiers in Microbiology:

Enllaç a l'article a Nature Communications:

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar