Vés al contingut principal

Homes i dones processen la memòria de diferents maneres

11 jul. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El Translational Mechanisms of Fear Memory Lab, de l'Institut de Neurociències (INc-UAB), ha descrit en un article publicat a la revista Science Advances la detecció de nous circuits neuronals implicats a la memòria de la por, diferents en homes i dones. Aquestes troballes tenen profundes implicacions per comprendre els trastorns neuropsiquiàtrics humans, com ara el trastorn d'estrès posttraumàtic (TEPT), que mostra alteracions de la memòria de la por.

Membres del Translational Mechanisms of Fear Memory Lab (INc-UAB)
Membres del Translational Mechanisms of Fear Memory Lab que dirigeix Raül Andero, primer per la dreta.

La por és una emoció que sentim quan estem exposats a un perill. Diferents circuits neuronals participen en la codificació, emmagatzematge i recuperació de senyals ambientals que prediuen amenaces, formant la base del que es coneix com la memòria de la por. Tot i això, la neurobiologia que hi ha darrere d'aquests processos encara no és clara.

Un estudi dut a terme pel Translational Mechanisms of Fear Memory Lab, liderat pel professor d’investigació ICREA Raül Andero, de l'INc-UAB, explora el paper d'una via neuronal anomenada Tac2 i la connectivitat funcional de dues àrees cerebrals diferents: l'amígdala ventromedial i el nucli del llit de l’estria terminal.

Fent servir tècniques de quimiogenètica, optogenètica, electrofisiologia i imatges de calci in vivo en ratolins que es mouen lliurement (amb miniscopi), els investigadors van poder manipular i observar aquests circuits neuronals en ratolins, i demostrar que la connectivitat funcional entre l'amígdala ventromedial i el nucli de l'estria terminal és essencial per a la consolidació de la memòria de la por en ratolins mascle, però no en femelles.

Per corroborar aquest fenomen en humans sans van analitzar dades amb ressonància magnètica funcional, teixit cerebral post mortem i una tasca de por en homes i dones, considerant una determinada variació genètica del receptor Tac2. Els resultats mostren que aquesta variació genètica redueix la connectivitat funcional entre aquestes dues àrees del cervell i afecta la consolidació de la memòria en fer una tasca de por en homes, però no en dones.

Aquests resultats, que es basen en investigacions anteriors on el grup que coordina el Dr. Raül Andero ja va identificar efectes específics de Tac2 a l'amígdala ventromedial en funció del sexe, són rellevants per dissenyar tractaments per a trastorns neuropsiquiàtrics amb alteracions de la memòria de la por, com el trastorn d'estrès posttraumàtic. L’estudi també aborda la subrepresentació de mostres femenines a la recerca preclínica i té com a objectiu tancar la bretxa en la comprensió de les diferències sexuals en el processament de la memòria de la por tant a nivell molecular com conductual.

Els coneixements adquirits en aquesta recerca podrien ajudar a trobar tractaments personalitzats més eficaços per als trastorns neuropsiquiàtrics.

El Translational Mechanisms of Fear Memory Lab ha estat finançat per CIBERSAM, ERANET-Neuron JTC 2019 ISCIII AC19/00077, Fundacion Koplowitz, 2022 Leonardo Grant for Researchers and Cultural Creators BBVA Foundation, RETOS-MINECO PID2020-112705RB-I00 “ERDF, A way of making Europe”, La Caixa HR22-00737 i Red Española de Investigación en Estrés/Spanish Network for Stress Research RED2022-134191-T, finançada per MCIN/AEI/10.13039/501100011033.

Article de referència: Antonio Florido et al. «Sex differences in neural projections of fear memory processing in mice and humans». Sci. Adv. DOI:10.1126/sciadv.adk3365

Dins de