Vés al contingut principal

El projecte Nano-ERT aconsegueix finançament del programa CaixaImpulse

14 oct. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La investigadora de l’IBB Julia Lorenzo dirigeix el projecte Nano-ERT, una tecnologia que millora les teràpies de reemplaçament enzimàtic.

Julia Lorenzo

El projecte Nano-ERT, que dirigeix la investigadora de l’Institut de Biotecnologia i de Biomedicina de la UAB Julia Lorenzo, ha estat un dels guardonats amb els ajuts del programa CaixaImpulse Innovació, una convocatòria de la Fundació ”la Caixa”que ha seleccionat 29 projectes biomèdics de centres de recerca, hospitals i universitats d’Espanya i Portugal per tal d’accelerar l’arribada al mercat de les innovacions i apropar-les als pacients. El projecte de la UAB, en consorci amb la Fundación de la Comunidad Valenciana Centro de Investigación Príncipe Felipe i amb el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), rep del programa una subvenció de 150.000 euros.

La malaltia de Gaucher és una malaltia minoritària d’origen hereditari que es caracteritza per una deficiència enzimàtica de la proteïna lisosòmica GBA. Aquest dèficit provoca problemes importants en els mecanismes de «neteja cel·lular», cosa que afecta greument la funcionalitat de diferents òrgans, com ara el fetge, la melsa, els ossos i fins i tot, en alguns casos, el cervell.

Els investigadors del projecte han desenvolupat una nova tecnologia, anomenada Nano-ERT, per millorar les actuals teràpies de reemplaçament enzimàtic que s’utilitzen en diferents malalties lisosòmiques, com ara la malaltia de Gaucher. Aquesta tecnologia innovadora, aplicada a la proteïna GBA, permet millorar la teràpia que s’ofereix actualment a les persones amb la malaltia de Gaucher, ja que redueix la freqüència amb què han de rebre el tractament i augmenta l’efectivitat de la teràpia en els òrgans afectats. Això no sols millora la qualitat de vida dels pacients, sinó que també contribueix a reduir els costos per al sistema de salut.

A més, aquesta tecnologia s’està aplicant també a altres malalties, com la de Parkinson, en què alteracions en la proteïna GBA són el risc genètic principal de desenvolupar-les. L’aplicació de la tecnologia Nano-ERT permet desenvolupar una teràpia que, per via intranasal, és capaç de portar GBA fins al cervell, cosa que permet restablir l’activitat de GBA a les neurones. Això obre la porta a una possible teràpia per a aquesta malaltia neurodegenerativa, que actualment no té cura.

Julia Lorenzo és investigadora principal del Grup d’Enginyeria de Proteïnes i Nanomedicina a l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB) i catedràtica al Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la UAB. Al llarg de la seva carrera, la seva recerca s’ha centrat en el desenvolupament i caracterització de nanomaterials amb aplicacions en biomedicina, i ha contribuït al camp amb més de cent publicacions, que inclouen articles científics, capítols de llibres i patents, i que reflecteixen el seu ampli impacte en l’àmbit de la investigació biomèdica.

El 2015 la Fundació ”la Caixa” va posar en marxa el programa CaixaImpulse, de suport a la innovació i la transferència en biomedicina i salut. Des de llavors, l’entitat ha destinat 24,7 milions d’euros a donar suport a 231 projectes, els quals han permès la creació de 44 empreses derivades (spin-offs), que al seu torn han aconseguit cofinançament addicional a través d’altres convocatòries competitives o inversors privats per valor de més de 100 milions d’euros.

Dins de