Vés al contingut principal

Comunicat del rector a la comunitat universitària

24 març 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha adreçat una carta a la comunitat universitària.

Logotip de la Universitat Autònoma de Barcelona

La Universitat Autònoma de Barcelona vol reiterar el seu suport a totes les víctimes afectades per les situacions d’abús i assetjament que s’han fet públiques aquests dies, així com a totes les persones de la nostra comunitat que han viscut o estan vivint situacions similars.

Per seguir avançant és fonamental refer i reforçar tots els ponts que permetin aconseguir un espai de confiança en el qual les víctimes se sentin del tot acompanyades i protegides per les persones o institucions a l’hora de denunciar qualsevol acció que vulneri els seus drets.

Com a universitat, tenim una responsabilitat institucional que sempre compta amb la imprescindible implicació de tota la nostra comunitat. En aquest sentit, volem posar en valor i agrair sincerament el sentiment expressat pel conjunt del Consell de Govern, que es va posar de manifest en la declaració institucional del passat dia 16 de març.

Així mateix, des de la Secretaria General, a través de l’Observatori per la Igualtat, seguirem treballant conjuntament i coordinadament amb les persones responsables dels centres, les responsables d’Igualtat i les delegades d’Igualtat per avançar i alhora per construir xarxes de protecció, prioritzant sempre les víctimes. Intensificarem la formació a tots els col·lectius de la comunitat universitària en relació amb els procediments que estableix el protocol per millorar la protecció a la víctima i prevenir situacions d’indefensió.

Ara més que mai ens cal un compromís col·lectiu en la lluita conjunta de la comunitat universitària per avançar cap a l’objectiu compartit de tenir un campus lliure d’agressions.

Els protocols de què ens dotem tenen mecanismes per establir mesures de suport i acompanyament a les persones afectades. Però, indubtablement, hem de seguir treballant plegats per aconseguir contextos de confiança i espais segurs que permetin que les víctimes denunciïn sense por. Lamentem la falta d'agilitat d'alguns d’aquests processos i continuarem treballant per millorar els procediments interns que calgui.

I és en relació amb la necessària reducció dels terminis en alguns procediments que es deriven de l’aplicació del Protocol per prevenir i actuar contra l’assetjament sexual, l’assetjament per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i la violència masclista, que instem els governs del país i de l’Estat a modificar de manera urgent el marc legal vigent per garantir una eficiència més gran en la resolució dels processos. Alhora, també reclamem que se’ns doti de més eines i més recursos per millorar l’acompanyament a les víctimes, de manera que s’eviti la revictimització i que se’ns permeti ser més àgils i proactius en l’aplicació dels mecanismes de reparació.

Les denúncies vehiculades a través de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB han permès sancionar comportaments provats d’assetjament sexual o per raó de sexe per part de professors envers dones de la comunitat universitària. El seu darrer informe, presentat al Claustre de desembre passat, mostra les sol·licituds, obertura d’expedients i resolucions adoptades, sempre amb els principis de confidencialitat i protecció de dades a què ens obliga la llei.

Aquestes actuacions posen de manifest l’aposta decidida de l’Equip de Govern per transparentar i actuar amb fermesa davant de qualsevol actitud o conducta que pugui constituir un cas de masclisme i treballar de forma transversal per garantir una universitat lliure de violències contra les dones.

Dins de