Vés al contingut principal

Celebració del Primer Congrés sobre la figura i obra de l'escriptor Sebastià Juan Arbó

03 nov. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

En el marc de la commemoració del 120 aniversari de l'escriptor Sebastià Juan Arbó, la UAB va acollir el dijous 26 d'octubre el I Congrés Sebstià Juan Arbó, inaugurat a Amposta el dia anterior, el dimecres 25 d'octubre. Joan Antoni Forcadell, investigador predoctoral al Departament de Filologia Espanyola de la UAB dins del grup GEXEL, va ser l’encarregat d’iniciar la jornada, a la Sala de Graus de la Facultat de Filosofia i Lletres.

Joan Antoni Forcadell i Joel Reverter durant el congrés Sebastià Juan Arbó 2023
Joan Antoni Forcadell i Joel Reverter durant el congrés

L’acte va iniciar-se amb una breu presentació i justificació de la recerca de les obres de l’escriptor Arbó a càrrec de Joel Reverter i Joan Antoni Forcadell. Segons Joel Reverter "vam observar la necessitat de tornar a editar la narrativa escrita per l’escriptor Sebastià Juan Arbó. Durant la recerca vam presenciar errades, problemes textuals, i una manca de criteris filològics. Calia fer una nova obra i un estudi per re-escriure els textos curats d'errors ortogràfics i filològics.”

Seguidament l’Albert Aragonès, professor de llengua catalana, escriptor i llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, va presentar el seu estudi “Les cançons en l’obra de Sebastià Juan Arbó”, un treball dividit en dues parts. En primer lloc, una descripció de les cançons integrades dins de les narracions i obres de teatres de l’autor. I una segona part de documentació i localització d’aquestes peces musicals. Destacant que predominen les cobles de 4 versos, exceptuant l’existència d’algunes de 6 versos i cobles populars.

Tot seguit, Joan Antoni Forcadell va presentar el seu llibre “El ángel se durmió de Sebastià Juan Arbó”, una edició critico-genètica de les obres de l’escriptor Arbó.  Citant les declaracions del propi autor “Per mi és un plaer poder presentar el llibre en aquest congrés i a la UAB. El que primer va iniciar-se com el treball de final de grau, s’ha convertit en un projecte sòlid.” També va agrair els premis d’Amposta que li van facilitar els recursos necessaris per poder acabar el procés d’escriptura de la novel·la.

A la segona part de l’acte, hi va assistir l’editor i escriptor, Emili Rosales, així com Roc Salvadó i Marta Matas, ponents del congrés, i finalment, com a cloenda d’aquesta primera edició del congrés els assistents van poder realitzar una visita a l’exposició “Els contes de Sebastià Juan Arbó: dels manuscrits a l’edició impresa” situada a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat