Vés al contingut principal

Aliança per despertar vocacions científiques a Barcelona

11 gen. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB, a través del Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental, col·laborarà per fer arribar el programa formatiu Repte Experimenta a partir del curs vinent a la província de Barcelona. El programa està impulsat la Universitat Rovira i Virgili per despertar vocacions científiques entre l’alumnat d’ensenyament secundari. L’aliança per dur a terme la iniciativa a Barcelona compta també amb la participació de l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.

El programa Reto Experimenta llegará a la provincia de Barcelona

L’objectiu del programa Repte Experimenta és acompanyar les escoles i els instituts perquè potenciïn l’experimentació científica a les aules de primer i segon d’ESO a través d’aprenentatges basats en el learn by doing. Creat l’any 2020 per la Universitat Rovira i Virgili (URV, Tarragona), es durà a terme també els cursos 2022-2024 a la província de Barcelona, gràcies a l’aliança establerta amb Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la UAB i l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.

Les dues institucions barcelonines, junt amb la URV, l’Institut Català d’Investigació Química i empreses padrines del sector químic i biotecnològic, garantiran els dos centenars de professionals de l’àmbit de la ciència que acompanyaran els alumnes en el seu bateig experimental. El programa també compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología del Ministerio de Ciencia e Innovación.

Actualment, deu centres d’educació secundària han estat seleccionats d’entre 44 centres de 16 comarques catalanes per participar en el programa pels cursos 2022-2024. Els més de 1.600 alumnes de 1r i 2n d’ESO dels centres seleccionats (cinc públics i cinc concertats) que hi participaran comptaran amb el suport de científics i científiques en actiu que els guiaran en el disseny i la realització d’experiments científics fets amb materials casolans. A la província de Barcelona el programa es realitzarà a l’Escola FEDAC Sant Andreu de Barcelona, l’Escola Sant Gabriel Ripollet i l’Institut Josefina Castellví i Piulachs de Viladecans.

El Repte Experimenta a l'Aula desafia els alumnes de 1r i 2n d'ESO a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans. Cada centre selecciona els millors grups que, a través dels Tallers Experimenta, apropen l’experimentació a la seva vegada a alumnat de 5è i 6è de primària del propi centre o d’un centre adscrit, potenciant així la interacció entre l’alumnat i la divulgació de les STEM entre els més joves. Com a cloenda del programa, la Fira Experimenta permet presentar 30 experiments seleccionats entre tots els centres i atorgar premis als tres millors equips de joves divulgadors científics.

Dins de