Vés al contingut principal

Acte de reconeixement a la investigadora i professora Fátima Bosch en el Dia de la Dona

02 març 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El 8 de març, la XI Jornada Institucional que commemora el Dia Internacional de la Dona ha fet un reconeixement a Fàtima Bosch Tubert, catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular i directora del CBATEG. El Rector ha dit, en aquest acte, que tot i que la UAB va ser la primera universitat espanyola en incorporar la promoció de la igualtat en els seus estatuts, encara hi ha molta feina a fer.
UAB
Virginia Haurigot: "És una dona que ha lluitat al llarg de tota la seva vida per compaginar la seva vocació científica amb la de dona, amiga, filla i mare".
En la XI Jornada Institucional en commeració del Dia Internacional de la Dona, la directora de l'Observatori per a la Igualtat de la UAB, Teresa Freixes, ha explicat les activitats que ha dut a terme en el darrer any aquest organisme de la UAB, creat per a promocionar la igualtat en el si de la universitat. Ha fet especial émfasi en l'ambiciós projecte europeu EGERA, en el que està participant la UAB juntament amb altres set universitats europees.

Virginia Haurigot, professora del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular i personal tècnic del CBATEG, ha glossat la trajectòria acadèmica i professional de la catedràtica Fàtima Bosch, i ha dit d'ella: "És una dona que h
a lluitat al llarg de la seva vida per compaginar la seva vocació científica amb la de dona, amiga, filla i mare".

Fátima Bosch (Figueres, 1957), procedent d'una família d'agricultors del poble gironí d'Espolla, investigadora i professora de la UAB des del 1984 en que va entrar com a professora col·laboradora a Veterinària, ha estat pionera en teràpia gènica, sempre amb la mira posada en la cura de la diabetis. Al 1990 va crear el primer laboratori d'animals transgènics a Espanya, a la UAB, que al 2003 es va convertir en el CBATEG, centre que dirigeix des d'aleshores, amb importants resultats científics a nivell mundial.

En l'acte, s'ha projectat un vídeo amb diversos testimonis que han parlat d'ella i de la seva trajectòria personal i professional.
Professors i col.laboradors al llarg d'aquests anys l'han definit com una dona "amb un gran talent, bona persona, intel.ligent, ràpida d'idees, i veient sempre més enllà, molt visionària i pensant en el futur".

Fátima Bosch h
a agraït a les persones que formen el seu equip de treball, i també a la UAB, de qui ha dit que "no podia haver triat millor lloc per fer la feina que he fet". També ha donat les gràcies als rectors Carles Solà i Lluís Ferrer, que "van comprendre que la teràpia gènica era el futur" i em van donar suport per impulsar-la. També ha agraït el suport de la companyia farmacèutica Esteve: "res millor per un investigador veure que allò que has desenvolupat al laboratori arriba al pacient i permet curar malalties molt greus".

La investigadora, i alhora professora, ha dit que "penso que en el camp de la ciència no hi ha diferències entre home i dones: el que compta és la feina i els resultats, siguis dona o home". Ara bé -ha especificat- que "quan una dona passa a ser mare, aleshores tot canvia, i es necessita ajut si ets dona, per tirar endavant la teva carrera professional". I ha afegit el seu testimoni personal al respecte: "En el meu cas, sense el suport de la meva família, està clar que no hagués pogut fer tot allò que he fet". Ha acabat la seva intervenció parlant del seu fill, "del qual avui dia, que té 30 anys, puc dir que estic molt orgullosa de la persona en la que s'ha convertit". També ha acabat parlant dels joves investigadors i investigadores, als quals ha recomanat que "lluitin sempre pel que un desitja i que no tinguin por".

En el mateix acte, s'ha pronunciat la conferència “El género del Derecho” a càrrec d’Octavio Salazar Benítez, professor titular de Dret Constitucional de la Universitat de Córdoba, que ha dissertat sobre les desigualtats de gènere existents.

El Rector de la UAB, Ferran Sancho,
ha tancat l'acte dient que el món científic i acadèmic està encara envoltat de trabes que dificulten la igualtat, i que cal fer esforços per aconseguir-la, per tal de viure en una societat més justa i igualitària. Tot i el treball que s'està fent des de la UAB, universitat conscienciada amb el tema i pionera a Espanya en incorporar al promoció de la igualtat en els seus estatuts, encara queda molt camí a recòrrer.

Fàtima Bosch, una referent en teràpia gènica
Fàtima Bosch és llicenciada en Farmàcia i Doctora en Bioquímica per la UB. Va ampliar la seva formació post doctoral als Estats Units (a les universitatsVanderbilt, Case Western Reserve i l'Institut Nacional del Càncer). Des de l'any 1998, és Catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular a la UAB, on dirigeix el Centre de Biotecnologia Animal i Teràpia Gènica (CBATEG).

Cal destacar la seva contribució a la recerca en el camp de la transferència gènica, a l'estudi de la fisiopatologia de la diabetis mellitus en models d'animals transgènics i a la teràpia gènica per a aquesta malaltia. L'any 1992 va cofundarl'EuropeanSociety of GeneTherapy. És Vicepresidenta de la EASD (EuropeanAssociation for theStudy of Diabetes) i editora associada de la revista HumanGeneTherapy, especialitzada en el camp de la teràpia gènica. És membre de l'AmericanDiabetesAssociation, de l'AmericanGeneTherapySociety, de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular i de la Sociedad Española de TerapiaGénica, entre d'altres.

Fàtima Bosch ha rebut, entre d’altres, el Premi Rey D. Juan Carlos I, el Premi Francisco Grande Covián a la trajectòria científica, la Medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya i la Creu de Sant Jordi.

OBSERVATORI PER A LA IGUALTAT DE LA UAB: https://www.uab.cat/observatori-igualtat/

Dins de