Sala de premsa Premsa i mitjans

Màrius Martínez, nou president de l'ECIU

Màrius Martínez davant del piano del Rectorat

El vicerector de Relacions Internacionals de la UAB, Màrius Martínez, ha estat escollit nou president del Consorci Europeu d'Universitats Innovadores (ECIU) en la sessió que ha celebrat la Junta Directiva el proppassat 19 de març. Fins ara, Martínez era membre de la junta executiva.

24/03/2021

"És un autèntic privilegi i un honor poder contribuir des de la presidència del consorci a fer realitat aquest procés que ja és molt més que un projecte compartit."

Màrius Martínez, vicerector de Relacions Internacionals de la UAB, succeeix Victor van der Chijs (University of Twente), que n’ha estat el president des de l’any 2017, i assumeix la tasca de dirigir el board i la xarxa ECIU així com de liderar l’ECIU amb la seva ambiciosa ECIU University i dur-la al següent nivell de desenvolupament més enllà de l’etapa inicial finançada per Erasmus+.

Després del seu nomenament, el proppassat 19 de març, Màrius Martínez ha afirmat que serà “un autèntic privilegi i un honor poder contribuir des de la presidència del consorci a fer realitat aquest procés que ja és molt més que un projecte compartit. El principal actiu és un equip humà molt potent i competent que està fent molt bona feina al servei d’una visió compartida i assumida per tots els socis”.

Martínez tindrà un paper crucial a l’hora de transmetre la visió 2030 de l’ECIU University tant a nivell intern a l’ECIU com extern a les parts interessades i accelerar-la. També buscarà aprofundir les relacions amb la Comissió Europea i d’altres parts per garantir oportunitats de finançament a llarg termini per a l’ECIU University. En aquest sentit, Martínez considera que “és una etapa crucial perquè en aquests tres anys s’acaba el primer període de finançament de la CE del projecte i caldrà donar continuïtat a l’ECIU University en la línia del ja projectat al document ECIU University Visió 2030.”

Com a president, Màrius Martínez serà un connector i unificador que treballarà estretament amb els membres de la junta executiva de l’ECIU i amb el director de l’ECIU University. A més, comptarà amb el suport de la secretaria general de l’ECIU i amb la cap de la oficina a Brussel·les de l’ECIU per tractar els assumptes relatius a la Unió Europea.

Entre els reptes que ja són sobre la taula, Martínez destaca la voluntat “d’aconseguir un status legal per a l’ECIU University; un equilibri facilitador entre les dinàmiques de cada universitat, i les seves regulacions estatals, i les de la universitat europea; un finançament que permeti desenvolupar l’activitat i les infraestructures compartides, que seran essencialment virtuals;  una governança àgil, participativa i sostenible i continuar essent i desenvolupant el nostre caràcter referencial en la innovació en el marc de l’educació superior a Europa”.

Consorci Europeu d'Universitats Innovadores (ECIU)

L’ECIU, fundat el 1997, és un consorci de 13 universitats afins a Europa i una a Mèxic per compartir informació i coneixements sobre bones pràctiques i els reptes als que que cada membre s’enfronta pel que fa a la governança universitària i la cooperació amb la societat. Les universitats de l'ECIU comparteixen una història de foment del desenvolupament econòmic i social a les regions en transició. Es van fundar a regions on les principals indústries, com la indústria tèxtil, la construcció naval o la petroliera, havien disminuït. Les universitats de l'ECIU són el resultat de les necessitats regionals de tenir persones altament formades per a la futura economia i per al desenvolupament de noves indústries.

L'ECIU comparteix valors i posicions comuns que li permeten influir en l'agenda europea en el camp de la política de cooperació en educació superior i la investigació i desenvolupament regionals.

Sobre l’ECIU University

La Universitat ECIU és l’aliança universitària europea més gran amb 12 membres en 12 països europeus diferents. Es tracta d’una de les disset iniciatives internacionals que van ser seleccionades per la Comissió Europea a la convocatòria per a European Universities com a part del programa pilot EU Erasmus+, que va rebre cinc milions d’euros. Recentment, la l’ECIU University va rebre un fons addicional de dos milions d’euros en el marc de la convocatòria SWAFS Horizon 2020 per reforçar el seu component de recerca.

El novembre de 2019, la UAB va acollir l'acte que va donar el tret de sortida a l’ECIU University, una iniciativa de l’ECIU que vol esdevenir un model innovador d'universitats sense fronteres i capaces de satisfer les exigències dels reptes socials a través de propostes innovadores de formació i recerca.

Sobre Màrius Martínez

En l’actualitat és vicerector de Relacions Internacionals de la UAB i professor titular d'Orientació Professional del Departament de Pedagogia Aplicada. Ha estat docent a Pedagogia, Psicopedagogia i Educació Social, al màster en Formació del Professorat de Secundària i al màster en Psicopedagogia.

Les seves línies de recerca i transferència es relacionen amb l'orientació professional, les xarxes educatives i les comunitats d’aprenentatge. Ha fet estades docents i de transferència de coneixement a  Bèlgica, el Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Itàlia, Portugal, Xile i Nicaragua.

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

• Reducció de les desigualtats
  • Educació de qualitat