La Fundació UAB

El coordinador del Màster en Teledetecció i SIG, Xavier Pons, obté un ajut ICREA Acadèmia

Xavier Pons

La Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) ha concedit 7 ajuts ICREA Acadèmia a personal acadèmic de la UAB, entre els quals es troba Xavier Pons. El catedràtic estudiarà canvis de cobertes del sòl mitjançant nous paradigmes de processament i anàlisi de dades de teledetecció.

29/03/2023

El catedràtic Xavier Pons, coordinador del Màster Oficial en Teledetecció i Sistemes d'Informació Geogràfica, ha rebut una de les 40 ajudes ICREA Acadèmia de la convocatòria 2022.

Xavier Pons és un dels 7 membres del personal acadèmic de la UAB a qui han concedit aquests ajuts, que tenen la finalitat de millorar l’impacte de la recerca a les universitats del conjunt del país.

Els ajuts ICREA Acadèmia, impulsats pel Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat consisteixen en 40.000 euros anuals durant un període de cinc anys. Aquests ajuts estan destinats exclusivament al personal acadèmic universitari que imparteix docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora.

Com a catedràtic de Geografia de la UAB, Pons dirigeix el grup de recerca Grumets, dedicat a la Ciència de la Informació Geogràfica. Amb formació també en Biologia, el seu treball principal s’ha centrat en correccions radiomètriques i geomètriques d’imatges de satèl·lit i UAV, cartografia i dinàmica de les cobertes del sòl i de paràmetres ecològics, i en el desenvolupament de sistemes d’informació geogràfica (SIG), tant pel que fa a estructures i estàndards per a geoserveis com en termes de programació (com el sistema MiraMon, iniciat l’any 1994 i que ja compta amb més de 200.000 usuaris). També ha treballat en modelització climàtica, incendis forestals i sequeres a partir de sèries temporals d’imatges de satèl·lit.

El coordinador del Màster abordarà els estudis de canvis de cobertes del sòl mitjançant nous paradigmes de processament i anàlisi de dades de teledetecció. Se centrarà, d’una banda, en els mètodes de teledetecció: sinergia d’imatges de dron i satèl·lit per millorar la interpretació radiomètrica, la captura i el processament de les imatges, resolució del tractament del senyal de teledetecció en zones a l’ombra i exploració d’un nou paradigma de captura de dades que podria canviar el disseny dels sensors actuals. D’altra banda, explorarà nous paradigmes per a l’anàlisi de dades quan s’analitzen les sèries temporals de mapes.

Entre altres millores, Xavier Pons proposa utilitzar un enllaç temporal per superar els resultats actuals de l’aprenentatge automàtic. Això no només serà un benefici acadèmic, sinó que també repercutirà en les polítiques i, en definitiva, en la societat.

25 anys del Màster en Teledetecció i SIG

El curs 2023-2024 s'iniciarà la 25a edició del Màster Oficial en Teledetecció i Sistemes d'Informació Geogràfica, que proporciona formació científica en les tècniques d’observació de la Terra i la generació i anàlisi d’informació per a l’estudi del territori i la gestió dels seus recursos a través dels SIG.

El coordinador, Xavier Pons, i una part important de docents del Màster, formen part de la xarxa internacional Copernicus Academy. Aquesta xarxa té com a objectiu principal vincular les institucions acadèmiques i d'investigació amb les autoritats i proveïdors de serveis Copernicus, per tal incrementar la investigació col·laborativa i potenciar la formació de la propera generació d'investigadors, científics i emprenedors.