La Fundació UAB

Èxit del primer Think Tank d'Arxivística i Gestió de Documents a la UAB

I Think Tank en Arxivística i Gestió de Documents a la UAB

Arxivística i Gestió de Documents – Escola FUAB Formació (ESAGED) va celebrar ahir el primer Think Tank, un esdeveniment biennal per apropar la disciplina a la Universitat i al món de l’empresa. L’acte, a través de tres taules de debat, va reflexionar sobre la importància de la formació, de la recerca i de les soft skills en l’àmbit professional de l’Arxivística. També els assistents van gaudir d’un espai de networking.

21/06/2024

La jornada, que va tenir lloc a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB, va donar veu a empreses del sector i professionals, així com a la comunitat universitària. Es va comptar amb tres taules de debat i un espai de networking, per tal que els assistents poguessin establir contactes, coneixences, intercanvis d’idees i de reflexions

La primera taula de debat, moderada per Ariadna Morente, Coordinadora acadèmica de Formació Permanent, es va centrar en la formació de les persones gestores de la informació i les dades a l’empresa privada.

Les ponències d’Ana de la Rosa Castro, tècnica en comunicació d’arxiu, preservació i gestió documental a l’empresa  ODILOAlexis Galcerandocument controller a Caixabank i alumni de l’Escola, i les professores d’Esaged, Simona Fabbri, professional de la indústria tecnològica a Thinkproject, i Vanesa Verdugo, especialitzada en el disseny d’estratègies de gestió documental, informació i dades

Durant aquesta estona de diàleg es va destacar la professionalitat del sector i la gran quantitat d’ofertes laborals que s’estan produint actualment, i es va posar de manifest la rellevància de la professió i el pes que suposa l’emmagatzematge correcte de la informació.

Es van preguntar, també, quines eren les habilitats i coneixements imprescindibles en els professionals del sector, i els ponents va respondre, en general, tenir una bona base de coneixements formatius i de codificació; saber-se organitzar, tenir capacitat de muntar estructures i ordres, així com tenir paciència amb la resta de les persones amb qui es treballa quan aquestes no segueixen les instruccions donades des dels arxivers -van apuntar, humorísticament. Tenir iniciativa, assertivitat i capacitat de treball en equip també es van marcar com a habilitats imprescindibles. 

 

Els ponents de la 2a taula de debat
Un instant de la intervenció dels ponents de la segona taula de debat dedicada a la recerca en l'àmbit de l'arxivística.

 

Coordinació dels sectors públic i privat en matèria de recerca arxivística

La segona taula de reflexió es va centrar en la recerca i en la necessitat d’una millor coordinació entre el sector públic i de recerca universitària i el sector privat, en tant que hi hagi una coordinació d’investigació i resultats que pugui atendre allò que els clients demanen del sector

Anahí Casadesús, coordinadora del Màster Oficial en Arxivística i Governança de la Informació  i moderadora de la taula, va subratllar la necessitat de promocionar la recerca en aquest àmbit, ja que “encara està poc entesa o prioritzada pel sector”. Al diàleg hi van participar Sònia Torreblanca, consultora de Data Governance DataSpursJavier García-Aráez, responsable de Gestió Documental i Arxiu a Espublico-Gestiona, i Rafel Roig, soci de la firma de consultoria AGTIC Consulting SL, especialitzada en la implantació del document electrònic amb validesa jurídica, i professor associat a l’Escola.  

A la taula, es va posar el focus en la recerca i l’I+D, destacant el fet que l’Arxivística no és una metodologia estàtica i que, per tant, requereix d’actualitzacions constants . I Anahí Casadesús va plantejar com a oportunitat interessant  explorar els doctorands industrials, proposant la possibilitat d’aprofitar aquest tipus de recerca remunerada i vinculada directament al món empresarial com a possible superació de la falta de coordinació entre sectors.

 

L’ús d’eines artificials

Després d’aquesta taula, el públic va arrencar un debat al voltant de l’ètica i l’ús d’intel·ligència artificial, així com quines limitacions s’hi hauria de posar i quin ús se’n podria fer. Mentre que es comentava que s’havia d’aprofitar el fet que les dades dels usuaris ja estaven a internet, es qüestionava, també, si això era ètic. El debat va portar a propostes d’ús d’eines artificials per poder-se adaptar als problemes actuals que es reclamen a un sector que “no és Google” – comentaven des del públic. 

 

Trobada d'assistents en l'espai de networking durant la celebració del Think Tank
Trobada d'assistents en l'espai de networking del Think Tank.

 

Soft skills i selecció de candidats

L’Àmbit de les soft skills va comptar amb la presència de Maite Lingg, cap de Projectes a Logisdoc-Servicio MovilSílvia Costoya, responsable del Departament de Biblioteques, Arxius i Gestió Documental de Magmacultura; i Alberto Biarge, arxiver format a l’ESAGED i fundador i director de l’empresa Vidimus.

En aquesta conversa, moderada pel director Joan Pérez Ventayol, els ponents van endinsar-se a reflexionar sobre quines-a part dels coneixement s tècnics-, havien de ser les capacitats i habilitats, dels estudiants per incorporar-se al mercat laboral i que les organitzacions privades més valoraven en els perfils professionals.

En aquest sentit, els conferenciants de les tres empreses van coincidir a destacar les següents habilitats: saber treballar en equip, tenir una bona comunicació, disposar d’iniciativa i proactivitat, intel·ligència emocional i empatia, creativitat i innovació, compromís, ganes d’aprendre, adaptabilitat als canvis de l’entorn i als nous protocols de treball, i resolució de problemes. Habilitats que havien de desenvolupar en l’empresa, amb els seus companys i companyes, amb els clients i amb altres professionals.

Com a representant de la institució acadèmica, Pérez Ventayol es preguntava si s’havien de potenciar aquests coneixements en els plans d’estudis. Des de les empreses comentaven que havien impulsat l’aprenentatge d’aquestes soft skills tot apuntat als treballadors a tallers de coaching, per solventar mancances organitzatives.

Els ponents van indicar a la comunitat universitària, que tenien molt en consideració, en els candidats dels processos de selecció que disposessin de certes "habilitats toves" com la capacitat de lideratge, la comunicació, el treball en equip, per poder oferir vacants de responsabilitat dins de la companyia. Per Silvia Costoya de MagmaCultura “tenir aquestes habilitats pot determinar el teu nivell de responsabilitat dins de l’empresa”. No obstant, també explicaven que era difícil identificar aquestes capacitats durant les entrevistes de selecció de personal, ja que el temps era limitat per conèixer a fons a la persona.

La jornada va finalitzar amb un intercanvi d’impressions amb el públic assistent, i amb un petit refrigeri on es va seguir fent networking i contactes professionals. 

 

Recull d'imatges del I Think Tank ESAGED 2024:

I Think Tank ESAGED 2024