La Fundació UAB

Comentaris entorn d'un primer Think Tank

Ponents de la segona taula de debat.

Arxivística i Gestió de Documents – Escola FUAB Formació va celebrar el passat juny el primer Think Tank, un esdeveniment biennal que apropa la Universitat al món de l’empresa. En tres taules de debat es va reflexionar sobre la importància de la formació, de la recerca i de les soft skills en l’àmbit professional de l’Arxivística. Els assistents van gaudir, a més, d’un espai de networking.

01/07/2024

La jornada es va desenvolupar a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB, i va reunir empreses del sector, professionals i membres de la comunitat universitària. Tres taules de debat i un espai de networking van possibilitar contactes, transmissió de coneixement, anàlisi i reflexió sobre el sector.

"El balanç és molt positiu", segons Joan Pérez Ventayol, actual director d’Arxivística i Gestió de Documents. El missatge rebut de les empreses d’aquest primer Think Tank va ser molt favorable a la seva participació, ja que “necessitaven ser escoltades per una institució de prestigi com és la Universitat Autònoma de Barcelona”. La comunitat universitària i els professionals del sector van respondre a la iniciativa amb la seva assistència, que va assolir una seixantena de participants. 

“Fa temps que l’Escola tenia com a projecte estratègic fer una vinculació entre els àmbits de la universitat i l'empresa. Vincular els llocs de treball, els projectes, la recerca i els estudis, per tal de conèixer les inquietuds de les empreses i donar-los resposta des d'aquest àmbit acadèmic”, afirma el director d’Arxivística i Gestió de Documents.

Això ho hem traduït en dues accions: la primera, el Workshop que vam organitzar l'any passat, i la segona, aquest Think Tank centrat en la recerca, la formació i les soft skills. No volíem que fos un espai merament acadèmic, sinó de relació directa entre els ponents i els assistents, a més d’un lloc on les empreses podien rebre els estudiants i les persones interessades. 

“El resultat el valorem molt positivament: gent interessada i interacció entre els dos àmbits. S'han pogut sentir les veus de les empreses i del públic, amb una forta qualitat de les intervencions per part de tothom. Estem realment contents perquè les aportacions a les taules de debat han sigut molt enriquidores”, conclou Pérez Ventanyol. 

 

Altres veus participants

Per a Ana de la Rosa Castro, tècnica en comunicació d'arxiu, preservació i gestió documental a l'empresa ODILO, aquest és el seu primer Think Tank i "la veritat és que m'ha agradat molt el format i m'hi he sentit molt còmode com a ponent". 

A ODILO, nosaltres tenim llocs de treball específics per a portar el software d'arxius i gestió amb el qual treballem, ja que són feines importants i requerim prou gent per a poder desenvolupar totes les tasques i necessitats que ens demanen els clients. 

Rafel Roig, soci de la firma de consultoria AGTIC Consulting SL i professor afirma que el Think Tank “m'ha semblat un espai molt productiu, ja que ajuda al fet que els alumnes puguin entendre que, més enllà de la universitat i els coneixements que se'ls hi pot donar des d'aquí, es poden fer més coses i hi ha més requisits a tenir en compte. M'ha semblat molt interessant l'última taula que parlava de les soft skills. S’ha de traslladar als alumnes que, encara que tinguin molt bona nota a escala tècnica de tot el que han après, també tenen una altra carrera a recórrer en aquest camí de les soft skills”. 

Pel que fa a la recerca, Rafel Roig pensa que “s’ha de donar la visió de què la recerca també es pot fer en un entorn empresarial i que els estudiants poden tenir també aquesta sortida. I espais com aquests faciliten la confluència entre el món didàctic i el món pràctic, ajudant als alumnes a poder veure què ve després d'acabar els estudis, què valoren les empreses i què els cal, tant com a treballadors o com a investigadors”. 

Per a Mariona Fernández, estudiant de l’Escola FUAB Formació, “el Think Tank ha sigut una iniciativa fascinant, tant per l’assistència d’empreses com pels professionals, que ens ha posat en contacte i ha fomentat debats sobre qüestions que no t'havien passat abans pel cap, o que poden donar-li una volta diferent de coses que t'havies plantejat”.

En l'àmbit de l'arxivística, pel que fa a les soft skills, “cal destacar la necessitat de millorar la proactivitat. Hi ha problemàtiques del dia a dia que hem de tirar endavant i això només es pot fer amb una actitud proactiva”, afirma Mariona Fernández. 

“Sembla que els arxivers siguem una professió tancada, que treballem en arxius agafant pols, i la realitat és que és tot el contrari. Tenim molt candent el tema de les noves tecnologies, la intel·ligència artificial i com operarem amb aquests nous sistemes", va concloure.