La Fundació UAB

Testimonis i experiències: la FAS tanca el curs amb bona nota

Acte de cloenda FAS UAB
La Fundació Autònoma Solidària va presentar el passat 29 de maig el balanç de les activitats dutes a terme el curs 2018-19 i, a través de dues taules rodones centrades en els refugiats i l'experiència transformadora del voluntariat, respectivament, va donar veu a testimonis i voluntaris.

29/05/2019

Un any més, la Fundació Autònoma Solidària va compartir amb la comunitat universitària la feina feta durant el curs, que ha girat al voltant de la crisi dels refugiats i ha tingut "L'Autònoma acull: #UABrefugi" com a lema.

En Sergi Picazo, periodista i fundador de la publicació Crític, va obrir l'acte rememorant el seu primer reportatge periodístic "sèrio" com a estudiant de la UAB sobre el Programa d'Inserció de Presos, el PIP,  que continua existint amb el nom de Programa de Justícia d'Adults. La voluntat d'ajudar a l'altre i l'enriquiment mutu entre voluntaris i beneficiaris que va trobar en un moment en el què engegava la seva trajectòria professional el va impactar molt positivament.

Tot seguit el director de l'entitat, Jordi Prat, va fer un repàs breu als temes més rellevants dels darrers 9 mesos: entre d'altres, la celebració del Dia de les Persones amb Discapacitat i el lliurament de les Beques Impuls, l'ampliació de la xarxa d'hospitals on treballa el Programa Sociosanitari amb l'Hospital de Sant Pau, la potenciació de les accions de formació en salut i del Programa Aprenentatge i Servei - una proposta educativa on els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat- i la continuïtat del Programa d'Acollida. Així mateix, va avançar el protagonisme del medi ambient en el proper curs, que prendrà forma amb el lema "La UAB, contra el canvi climàtic", i que es centrarà en la declaració d'emergència climàtica publicada recentment per la universitat.

Per acabar la presentació, en Sergi Picazo va comentar les xifres més il·lustratives del curs. Més de 2.800 persones han estat beneficiàries dels programes de la Fundació, sent el sociosanitari i el socioeducatiu els que han n'han atès més, al voltant dels 1.000 cadascun. En l'àmbit de la participació de la comunitat universitària, prop de 4.900 persones s'han involucrat en activitats promogudes per la FAS, la meitat de les quals han optat per l'àmbit de la promoció de la salut.

"La UAB m'ha salvat la vida"

Com molt bé va dir en finalitzar l'acte el vicerector de Relacions Institucionals i Cultura i president de la FAS, Carlos Sánchez, el rol de la universitat és oferir formació. Però poques vegades aquest paper, ja de per si rellevant, adquireix una dimensió tan excepcional com en el cas d'en Louai Almadani, un dels quatre ponents que van participar en la taula rodona "UAB-Refugi". Segons en Louai, estudiant sirià del Grau d'Arquitectura, la UAB li ha donat oportunitats de futur i "m'ha salvat la vida". Una vida que la Khaoula Benomar, estudiant de la UAB i voluntària d'Acompanyament Social del programa d'Acollida, ha contribuït a normalitzar. Entre les seves tasques, que inclouen el voluntariat lingüístic, una de molt important: ajudar als nouvinguts a fer papers i gestions en les diverses administracions. Una feina gens fàcil, tal i com va corroborar Joan Creus, primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Castellar del Vallès, població que ha acollit a l'investigador Mohamed i la seva família, procedents de Mosul, Irak. Per la seva part, la Marta Arumí, professora de la facultat de Traducció i Interpretació on s'està doctorant en Mohamed i col·laboradora del programa d'Acollida, no ho dubta: "jo no els he ensenyat res, a mi m'han ensenyat molt".

Acte de cloenda 2019 de la FAS

El caràcter transformador del voluntariat

L'estudiant de Dret i voluntària Anna Vila va arribar al Programa de Justícia d'Adults, -l'antic PIP del què parlava en Sergi Picazo-, amb curiositat per conèixer una realitat, la de les presons, "aïllada i inaccessible". Ella va ser una de les ponents de la taula rodona "Experiències que transformen" i s'afirma en el caràcter transformador del voluntariat. Des d'una vivència similar en la seva etapa com a estudiant de la UAB i voluntària de la FAS però una perspectiva diferent, la psicòloga de la subdirecció general de Drogodependència de l'Agència de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, Eulàlia Sot, va destacar la importància del programa de la FAS en formació sobre drogues dins la comunitat universitària per ser un dels més veterans i amb més bons resultats d'entre els de les 8 universitats catalanes on es fan projectes relacionats.

El programa sociosanitari de la FAS és el que compta amb més persones beneficiàries -concretament, 1.083- tot i que, si fos per la satisfacció que li aporta a la Maria Olivé, dinamitzadora de voluntariat, l'equip que coordina donaria servei a moltes més. Actualment col·laboren amb tres hospitals de Barcelona (Vall d'Hebron, Centre Fòrum de l'Hospital del Mar i Sant Pau), on ajuden a fer més amena l'estada dels malalts de geriatria i pediatria, entre d'altres. "El temps passa ràpid i s'obliden del dolor que tenen", va comentar. Qui treballa només amb nens i nenes és la Laura Girbau, professora de Didàctica de les Ciències Socials i col·laboradora del programa Croma amb un projecte de cinema social. Aconseguir que infants procedents d'entorns desfavorits busquin i entenguin problemàtiques socials, com la dels refugiats, més enllà del seu món més proper, i convertir-ho en un curtmetratge no ha estat tasca fàcil, però sí molt gratificant.
Un tret comú del relat de tots els ponents i de l'experiència del voluntariat a la FAS, que tanca el curs amb bona nota.