La Intel·ligència Artificial Generativa en l'Aprenentatge de Llengües
Article escrit pel director d'Idiomes UAB Barcelona, Pascal Shaw, i la professora d'espanyol, Olivia Espejel, sobre l'ús de la Intel·ligència Artificial Generativa en l’ensenyament de llengües.
16/12/2025
La Intel·ligència Artificial Generativa (IAG) és una branca específica —encara que petita— dins del camp ampli de la intel·ligència artificial. Designa un conjunt de tecnologies capaces de produir continguts nous —text, conversa, imatges, àudio, vídeo, presentacions i molts altres formats— a partir de patrons apresos en enormes volums de dades. En els darrers anys, nombroses empreses han començat a llançar els seus propis productes basats en IAG. Entre les més destacades hi trobem OpenAI, creadora de ChatGPT; Google, amb models com Gemini, Notebook LM, Nano Banana AI o DeepSeek, entre moltes altres iniciatives que s’afegeixen a un ecosistema divers, competitiu i amb un gran potencial de disrupció en àmbits educatius.
El sector de l’ensenyament de llengües viu ara aquesta disrupció, que s’afegeix a altres reptes tecnològics i de deslocalització. Com sempre, hem de convertir-los en oportunitats, però aquesta adaptació no és immediata. Les escoles amb vocació de servei necessiten temps per integrar les noves tecnologies i donar una resposta pràctica, com ara nous models de cursos o continguts innovadors.
Tanmateix, ja hi ha macroplataformes que utilitzen IAG per crear materials i oferir programes d’autoaprenentatge, amb l’objectiu explícit de prescindir del professor tant en la creació de continguts com en l’ensenyament. En aquest model, tot és generat per bots i l’alumne interactua exclusivament amb bots, perquè les empreses consideren que ha arribat el moment d’ensenyar sense intervenció humana. El motiu és clar: el professor té un cost elevat i redueix els marges de benefici. Per a aquestes empreses, el docent esdevé una peça prescindible.
A més, la deslocalització agreuja el problema: les macroplataformes contracten professors per oferir servei 24/7 amb tarifes tan baixes que resulta impossible competir. En les licitacions públiques, gairebé totes exigeixen plataformes amb IA integrada i preus de llicència molt baixos, la qual cosa consolida aquest model. Les empreses que aposten per aquests serveis low-cost han recuperat una vella fórmula: l’autoaprenentatge en línia amb poca despesa, un enfocament que es podria qüestionar des de la perspectiva acadèmica.
Com respondre? Ningú té una resposta clara. No sabem si estem davant d’un tsunami tecnològic que s’esvairà en dos anys com una bombolla efímera o si és un canvi de paradigma en una època de canvis constants. El que sí sabem és que hem d’incorporar aquesta tecnologia a l’aula per ajudar els alumnes i fer una formació altament humana amb el suport d’una eina potent.
Docents i aprenents disposen avui d’un accés ampli a aquestes tecnologies, que poden facilitar els processos d'ensenyament i aprenentatge, si es fa un disseny pedagògic adequat. Però l’ús de la IAG comporta reptes: biaixos, estereotips, “al·lucinacions” i informació poc fiable; dependència excessiva que redueix l’esforç cognitiu; i bretxes digitals, econòmiques i de competències que amplifiquen desigualtats. Per això cal seguir marcs de competència en IA, com els proposats per la UNESCO, per garantir un ús crític, responsable i inclusiu.
En l’àmbit de l’aprenentatge de llengües, és essencial que la comunitat docent integri la IAG en tasques comunicatives per desenvolupar competències comunicatives, crítiques i ètiques. Això exigeix formació sòlida i continuada, que les institucions han de garantir si volen promoure un ús pedagògic significatiu.
En conclusió, la IAG és una oportunitat extraordinària, però requereix coneixement, criteri i ètica. No és un substitut del docent ni ha d’eliminar els processos cognitius necessaris per aprendre. El seu valor rau en enriquir experiències humanes autèntiques —interaccions reals, producció de textos significatius, negociació de significats— i portar-les més enllà. Integrada amb intenció pedagògica, la IAG pot enriquir l’aprenentatge sense desvirtuar-ne l’essència humana. No oblidem que la llengua és comunicació humana, no entre bots, i que la comunicació amb IAG és poc significativa i motivadora a mig i llarg termini.