La Fundació UAB

La formació com a solució als nous canvis en l'àmbit laboral

Les noves dinàmiques i els constants canvis en l’entorn laboral sovint impliquen, per al personal, la necessitat d’adquirir nous coneixements o de formar-se en un àmbit específic. La formació, per tant, és una prioritat de les organitzacions.

02/08/2018

Els canvis en l'entorn laboral, legal o social de les organitzacions plantegen reptes per a les persones que hi treballen, que han d'estar preparades per afrontar-los. A la Fundació, el rol de gestionar la formació per al personal per tal d'assolir aquest objectiu, o per donar resposta a una demanda o requeriment concret de les institucions, correspon a la Direcció Jurídica i de Recursos Humans, que, en el 2018, ha organitzat més de 115 activitats formatives, com ara cursos i seminaris.

Un d’aquests canvis és l’entrada en vigor, el passat mes de maig, del nou Reglament Europeu de Protecció de Dades, sobre el que van tenir lloc dues sessions formatives per a més de 200 persones sobre els seus principis, drets i deures, a les quals hi van assistir personal de la Corporació i de la Universitat.

Vetllar per la professionalització

“El reglament ha suposat un canvi i s’ha vist que era convenient que tots n'estiguéssim informats”, afirma César Torrero, coordinador del Grau en Prevenció i Seguretat Integral. “Totes les persones de la Corporació de qualsevol àmbit treballem amb dades i aquest canvi ha obert un nou paradigma”, explica. Per tant, durant la formació van sorgir dubtes i preguntes sobre com s’hauria de treballar a partir d’ara amb les dades, “que hem traslladat a la Delegada, la nova figura de referència”, comenta, en relació al tractament de dades a la FUAB.

L’encarregat d’explicar aquest nou Reglament al personal va ser Carles San José i Amat, Cap d’Inspecció de l’Agència Catalana de Protecció de Dades, i professor de l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents. Pel coordinador, la possibilitat que la corporació compti amb professionals ben preparats i en actiu, així com “actualitzats”, és un tret diferencial essencial de la modernitat de la Corporació.

Adaptar-se a les circumstàncies

Un altre tema que ha patit modificacions de caràcter legal recentment és el de la contractació del sector públic. Per informar a les persones de la Corporació que tenen responsabilitats en aquest àmbit, com ara directors i directores, responsables d'unitats estructurals i coordinadors i coordinadores acadèmics, el passat 4 d'abril es va oferir una sessió formativa arran dels principals procediments i eines en relació a la Llei de Contractes del Sector Públic ja que, des del 8 de març, la llei es va modificar amb altres llindars i sota un nou marc normatiu.

La formació interna va anar a càrrec d’Àngeles Ros, responsable d’assessorament jurídic, i Marta Espínola, lletrada. “Calia conèixer els nous criteris de la nova normativa de contractació al sector públic de cara als possibles concursos vençuts o que caldrà realitzar per al curs 2018-2019”.

En aquest sentit, la directora del Centre de Formació Professional de la FUAB i responsable de Qualitat, Maria Àngels Miralpeix, va participar al juny del 2017 en una formació, dins l’oferta programada de la UAB, d’introducció a la contractació del sector públic, juntament amb altres treballadors/es de la Corporació. “S’acostava el moment de convocar un concurs públic per a la realització d’unes enquestes de satisfacció, i no tenia coneixements específics en aquest tema”. Per a Miralpeix, la sessió formativa d’aquest passat mes d’abril li va servir per enfondir els coneixements adquirits i valorar la possibilitat que la FUAB brinda per estar al dia de les novetats que poden afectar a les tasques de treball. “Tot el que sigui formació és molt important”, afegeix.

Poder donar resposta a les necessitats

Les formacions internes per al personal de la corporació també es programen en resposta a les necessitats de les unitats estructurals o entitats. Un exemple és la formació sobre “Primers Auxilis en situacions d’alta complexitat psicològica”. Què cal fer davant d'una persona amb un atac d'ansietat, o que ha patit un acte violent o delictiu? Aquesta acció formativa va dotar el professorat dels Programes específics per a estudiants estrangers amb les eines necessàries per saber respondre davant d’una situació d’estrès.

Elaine Heyes, coordinadora acadèmica de Study Abroad, rememora el dia en què l’equip va veure clara aquesta necessitat: “durant una sessió de benvinguda a Casa Convalescència, un estudiant va patir un atac de pànic”. No era la primera vegada que passava, però tampoc seria la última: “cada vegada venen més estudiants internacionals amb trastorns psicològics diagnosticats”.

Agafar un avió i venir a estudiar a l’estranger són accions que poden causar escenaris d’aquest tipus en persones molt joves, el tipus d'estudiant més comú dels programes Study Abroad. “Necessitàvem ajuda per afrontar una situació així”, comenta l'Elaine, i  des del mateix servei varen fer la proposta a la Direcció Jurídica i de Recursos Humans de la FUAB, qui els hi va organitzar una sessió formativa amb una tècnica que ja havia fet una formació prèvia al staff de Study Abroad sobre actuacions en cas de dèficit d’atenció.

“Ara em veig capaç d’encarar un episodi d’estrès amb més seguretat”, afirma Heyes. Per ella, aprendre sobre Primers Auxilis Psicològics (PAP) li ha donat eines i recursos, tant per a la vida quotidiana com per al treball en equip.