La Fundació UAB

La FAS i Mans Unides organitzen una sessió sobre les persones refugiades al Líban

Ahid Programa FAS
A la sessió, celebrada el 19 de març, a la Sala d'Actes del Cinema UAB, es van explicar diferents projectes d'intervenció per a refugiats al Líban. A l’acte també hi va intervenir Ahid Hakeama, estudiant sirià que des de fa 6 mesos viu a Vila Universitària i participa al Programa d’Acollida de la FAS.

27/03/2019

Una de les novetats per al curs 2018-2019 a la UAB són les activitats de campus, sessions o tallers programats un dia de cada mes, de 13 a 15 hores, sobre diferents temàtiques i que poden oferir membres de la comunitat universitària.

El dimarts 19 de març, l’última d’aquestes jornades d’activitats ‘de migdia’, la Fundació Autònoma Solidària (FAS) va organitzar, juntament amb Mans Unides, una sessió de sensibilització sobre la situació actual dels refugiats de Síria, coincidint amb el 8è aniversari de l’inici de la guerra en aquest país.

La realitat dels refugiats sirians al Líban

A la sessió, celebrada a la Sala d’Actes del Cinema UAB, hi va participar Àfrica Marcitllach, qui s’encarrega dels projectes de Mans Unides a Orient Mitjà, per parlar sobre els programes de suport i intervenció per a les dones sirianes refugiades al Líban.

“La principal problemàtica que afronten aquestes dones és la manca d’esperança”, confessava Marcitllach. Segons la professional, es tracta d’un dels col·lectius –juntament amb els infants- més vulnerables d’entre els 1,5 milions de refugiats del Líban, un país en vies de desenvolupament que és tres vegades més petit que Catalunya.

Aquestes persones, que s’han desplaçat des del 2011 de Síria, viuen actualment en camps de refugiats informals, que no només poden ser grans extensions amb tendes, sinó també edificis antics o inacabats, que es reutilitzen com a ‘campaments verticals’ (en anglès, coneguts com a shelters) que poden donar cabuda a fins a 80 famílies.

Experiència d’una estudiant de la UAB

Laura Gonzalvo, graduada en Antropologia i estudiant de Dret a la UAB, va conèixer molt de prop aquests shelters distribuïts pels afores de la capital, Beirut. El 2016, va viatjar com a voluntària al Líban per participar al Projecte Fratelli, un programa intercongregacional -co-finançat per Mans Unides-, que organitza activitats educatives i d’oci i lleure per a infants i dones de l’Iran, Síria, Palestina o el Líban.

Durant la seva estada, Gonzalvo va donar suport en diferents activitats socioeducatives per als nens i nenes de l’escola, i va coordinar un dels tallers de costura que s’ofereix a joves i mares dels shelters.

Allà va establir forts vincles amb dues noies que col·laboraven activament amb Fratelli, l’una de Síria i l’altra de Palestina, totes dues casades i amb fills. L’estudiant va explicar que, quan van saber que tenien la mateixa edat però vides molt diferents, va ser un moment molt intens. “Destacaria d’elles la seva capacitat per tirar endavant, tot i les dificultats amb què es troben”.

Testimoni d’Ahid Hakeama, estudiant sirià del Programa d’Acollida de la FAS

Ahid Hakeama també va viure com a refugiat al Líban. És graduat en Matemàtiques aplicades i Informàtica per la Universitat de Damasc, i el proper curs 2019-2020 començarà el Màster en Modelització per a la Ciència i l'Enginyeria de la UAB.

Durant la seva intervenció a la sessió formativa, es va mostrar molt crític amb el règim de Damasc i les posicions que han adoptat molts països a Occident: “No podem solucionar els resultats de la Guerra, però podem arreglar-ne la causa principal. Està molt bé ajudar a les persones de Síria que han fugit del país, però seria molt millor aturar el conflicte”.

Ell és un dels 18 estudiants refugiats a la UAB procedents del Líban que participen al programa d’acollida d’estudiants refugiats de la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu de continuar els seus estudis.

“La situació al Líban era terrible, ens tractaven molt malament. Abans de ser reubicat i començar a homologar els meus estudis no tenia cap esperança”, expressa. “És com tornar a néixer, aquí ara és tot diferent. Estic fent el millor per aprendre la llengua i, al setembre, començaré el meu Màster”.

Ja fa sis mesos que Ahid forma part del Programa d’Acollida de la FAS, amb el qual ha pogut rebre suport i acompanyament per a la seva plena integració a la UAB. La mentoria, per exemple, és una les vies incloses al programa per a l’orientació i reforç de l’autonomia. La persona de referència per l’Ahid és Laura Riba, membre del personal de la FAS: “És com el meu ‘tot’ aquí, m’ajuda en qualsevol aspecte vital que pugui necessitar”, comenta ell.

Sobre viure a la Vila Universitària, Ahid és categòric: “és la millor oportunitat per conèixer tota la Universitat, i és una manera de relacionar-se amb persones d’altres cultures. Viure amb estudiants internacionals és com viatjar: expandeix la teva ment”.

El programa també promou el coneixement de les causes estructurals dels desplaçaments forçats i organitza diferents accions de divulgació i sensibilització, com aquest “migdia formatiu” amb el testimoni d’un estudiant refugiat i l’experiència de projectes d’altres entitats al terreny.