La Fundació UAB

Finalitza el congrés d'Aprenentatge Servei Universitari reclamant més reconeixement i recursos

Imatge de tots els organitzadors del Congrés ApS

Del 25 al 27 de gener, a la UAB – Casa Convalescència, es va dur a terme el Congrés organitzat per les 12 universitats catalanes, a través de la Xarxa ApSUCAT. Màxims representats dels equips de govern de totes les universitats i el ministre Joan Subirats van fer valdre l’aprenentatge servei com a experiència transformadora pels estudiants i per a assumir reptes socials de futur.

30/01/2023

L’XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari, va començar dimecres 25 de gener i tenia com a missió analitzar l'impacte d'aquesta proposta. Ha comptat amb la presència dels màxims representants de totes les universitats catalanes i de Janice McMillan, professora de la Universitat de Ciutat del Cap, a Sud-àfrica, experta en ApS.

Al llarg dels tres dies es va comptar amb l’assistència de prop de 300 persones. Es van presentar més de 200 pòsters o comunicacions, protagonitzats pels diferents projectes d'aprenentatge servei que es duen a terme en l'àmbit universitari. A més, durant les tres jornades s’han dut a terme activitats especials com els itineraris de visita a entitats socials i comunitàries que participen en projectes d’aprenentatge servei o tallers participatius.

La professora de la Universitat de Ciutat del Cap, a Sud-àfrica, Janice McMillan, va inaugurar el congrés amb la conferència ‘Què passa quan la universitat es troba amb la comunitat?’, la professora experta en aprenentatge servei ha compartit la seva experiència en un projecte que va coordinar a Valhalla Park, una zona a 20 minuts de Ciutat del Cap on la pobresa i l’apartheid eren presents. Amb alumnes seus de Geografia, van radiografiar la zona a través d’enquestes a la població resident en aquest barri desfavorit i en van obtenir importants resultats. McMillan va valorar en  positiu l’ApS com a una oportunitat per teixir relacions entre la recerca de la universitat i la vulnerabilitat social de la comunitat.

El darrer dia, divendres 27 de gener, els organitzadors del congrés van oferir unes paraules prèvies a la presentació de Joan Subirats, ministre d’universitats, reclamant més recursos i reconeixement a aquesta proposta educativa i, van llençar la pregunta de com el ministeri d’universitats té previst impulsar aquesta pràctica per convertir-la en catalitzadora de la responsabilitat social universitària.

El ministre d’Universitats, Joan Subirats, va respondre fent valdre l’aprenentatge servei com una nova forma de transmetre coneixement, molt necessària per a la universitat. Tal com va explicar, treballar en equip, la innovació i la pràctica, són els components que s’han de seguir, ja que la dimensió clàssica d’oferir coneixement està canviant. Subirats també va assenyalar que els articles 18 i 33 de la nova llei universitària, la LOSU, que aviat s’aprovarà al Senat, fan referència específicament a l’aprenentatge servei, a més, va destacar la importància que la universitat estigui connectada amb el territori i que aquesta pugui oferir formació a persones de qualsevol edat.

La conferència final del congrés la van oferir Josep Maria Puig i Brenda Bär, de la Universitat de Barcelona (UB), amb la xerrada inspiradora "El aprendizaje-servicio como bien común en la universidad".

Per tancar el Congrés es va fer l’entrega de la primera edició del premi Laura Rubio, la comunicació guanyadora va ser "Students’ perceptions of competences developed and changes in life purpose after service-learning experiences" de Luisa Mota Ribeiro de la Universitat Catòlica de Porto.

La UAB, impulsora de l’ApS universitari amb 53 experiències

La UAB ha participat activament en aquesta edició tant en el comité organitzador, en el qual hi ha participat professorat de la universitat i l'Oficina d'Aprenentatge Servei, com en el científic i en la presentació de comunicacions i pòsters. El programa ha inclòs 13 pòsters d’estudiants i professorat de la UAB i 3 comunicacions. Entre aquestes, destacar la del grup d’Innovació en ApS de la UAB que ha presentat l’estudi «Impacte social de l’ApS universitari. Anàlisi dels programes de la UAB», en què José Luis Lalueza i Sílvia Blanch han donat a conèixer les conclusions a les quals han arribat després d’analitzar 53 experiències d’ApS que van tenir lloc a la UAB entre 2019 i 2021.

El Congrés ha comptat amb el suport del Departament d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i el Ministerio de Universidades.