La Fundació UAB

Acte d'homenatge al doctor Josep Vendrell i Roca

Aula amb assistents a l'homenatge al doctor Josep Vendrell

El dia 31 d’octubre, a la Sala d’Actes de les Facultats de Ciències i Biociències (Edifici C), es va celebrar un homenatge a en Josep Vendrell, catedràtic del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular, que va ser vicerector d'Organització i va estar al càrrec de la Corporació UAB fins a setembre de 2022.

07/11/2023

Josep Vendrell ens va deixar el 7 de març de 2022 creant un enorme buit a la Facultat de Biociències, de la que havia estat degà, i en el conjunt de membres de la institució que l’havíem conegut. Per això, l’acte del passat 31 d’octubre va aplegar a nombroses persones que l’apreciaven i que van compartir el sentiment per la seva pèrdua.

En aquest acte, presidit pel rector de la UAB, Javier Lafuente Sancho, amb el degà de la Facultat de Biociències, el doctor Isidre Gibert i González, i el degà de la Facultat de Ciències, el doctor Juan Jesús Donaire, se li va fer un emotiu reconeixement institucional i es va inaugurar la nova Aula Josep Vendrell i Roca, i una segona aula de recordatori i commemoració de la seva carrera científica. En representació de la FUAB, hi va assistir la Vicepresidenta Executiva, Maria Espadalé.

A la seva al·locució, el rector de la UAB va destacar la qualitat humana i científica de Josep Vendrell, analista minuciós amb el què va compartir hores de conversa. “Amic dels seus amics, professor rigorós, molt bon científic i bon gestor de la institució, va dir el rector, “Josep, no marxaràs mai dels nostres cors”.

L'heterogeneïtat de persones, de diferents estaments de la Universitat, presents en l'homenatge va demostrar que era una persona de referència en tots els àmbits de la institució, segons va ressaltar el degà de la Facultat de Ciències, Juan Jesús Donaire, que considerava Josep Vendrell una persona extremadament culta en camps molt diversos.

Isidre Gibert, degà de la Facultat de Biociències, va recordar la seva generositat, “proper a tothom i entusiasta. Aplicava el mètode científic a tot el que feia i deixava la seva empremta”: Gibert va anunciar que la Facultat ha decidit atorgar el nom d’una aula “que ajudarà a mantenir en la memòria de la institució al professor Josep Vendrell i Roca”.

La creació de la Facultat de Biociències

Josep Vendrell va jugar un paper destacat en la creació de la Facultat de Biociències i, anteriorment, en la creació del titol oficial de Biotecnologia. Durant la seva estada com a degà va generar sinergies molt positives amb l’equip administratiu de la Facultat, i així ho va recordar Josep Antoni Bonilla, cap de Gestió Acadèmica.  Va ser molt proper a l’equip administratiu, amb compromís com a degà i il·lusionat amb la facultat. “No oblidarem moltes coses, i per sobre de tot la teva veu greu, de locutor.”

L’acte d'homenatge va culminar amb la intervenció d’un dels seus públics favorits: dos alumnes de la primera i de la darrera promoció de Biotecnologia. Ambdós van coincidir en descriure una de les seves formes d’expressar la passió per la docència (“es un cosa que no ha cambiado en todos estos años: se remangaba la camisa cuando empezaba la clase”). Era un acte d’immersió en el relat docent, en el què destacava la seva actualització constant de coneixements i de tècniques del seu àmbit, i el seu model divulgatiu, avançat als seus temps.