Màster Universitari en Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes (Especialitat Matemàtiques).

Coordinades per la UAB, tres universitats catalanes ofereixen un màster que desenvolupa les competències professionals teòriques i pràctiques necessàries per ser un bon professor o professora de matemàtiques

Pla d'estudis Màster Oficial - Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes (Especialitat Matemàtiques).

Coneixements

  • Identificar els elements clau de l'entorn geogràfic, demogràfic, socioeconòmic i cultural i sociolingüístic d'un centre educatiu. 
  • Caracteritzar els elements organitzatius més rellevants d'un centre educatiu.
  • Reconèixer els aspectes bàsics del currículum i el coneixement professional i didàctic del contingut per a programar situacions d'aprenentatge de les matemàtiques, estratègies d'actuació i estratègies d'avaluació.
  • Identificar les característiques de l'alumnat i de les seves relacions entre iguals, familiars i comunitàries, com a persones que estan en situació d'aprenentatge. 
  • Identificar situacions a l'aula amb potencial de millora.
  • Reconèixer les pròpies competències socioemocionals orientades a l'autogestió emocional i la gestió del clima de treball a l'aula.

Habilitats

  • Analitzar les accions docents sobre la base de les evidències existents amb la finalitat de millorar els processos i els resultats d'aprenentatge i el desenvolupament professional docent. 
  • Analitzar estratègies que promoguin la capacitat de l'alumnat per a aprendre matemàtiques per si mateix i amb uns altres, i desenvolupar habilitats de pensament crític i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Desenvolupar estratègies per a gestionar incidents crítics que es produeixen en les tasques professionals educatives. 
  • Integrar els diferents tipus d'avaluació en la programació com a eina per a comprovar, regular i millorar els aprenentatges.
  • Planificar l'actuació docent a l'aula, tenint en compte les característiques de la interacció dialògica, la intencionalitat de les preguntes, així com el paper docent en l'activació i regulació dels aprenentatges.
  • Analitzar evidències i dades per a la realització de recerques educatives amb la finalitat de millorar les competències professionals docents.
  • Demostrar competència digital docent i acompanyar a l'alumnat per a viure i conviure en un món digital. 
  • Demostrar el domini de l'expressió oral i escrita tant en la pràctica discursiva acadèmica com en la pràctica d'ensenyament.
  • Integrar una perspectiva sensible a la realitat plurilingüe de les aules, al mateix temps que es promou l'ús del català com a llengua vehicular.
  • Integrar una visió humanista que incorpori coneixements científics, socials i artístics en la interpretació de la realitat.

Competències

  • Construir situacions d'aprenentatge flexibles utilitzant de forma justificada una varietat d'estratègies i metodologies per a promoure un aprenentatge competencial i inclusiu. 
  • Implementar el funcionament de les activitats que es desenvolupen en una aula d'acord amb el dissenyat i planificat, incorporant les situacions imprevistes, per a produir els aprenentatges esperats.
  • Implementar l'atenció educativa inclusiva tenint en compte les diferents mesures i suports per a afavorir la personalització dels aprenentatges.
  • Aplicar els processos d'orientació i acció tutorial per a promoure l'acompanyament i el desenvolupament integral de l'alumnat. 
  • Adoptar un comportament ètic de compromís i de respecte en el marc del codi deontològic de la professió docent.
  • Aplicar la perspectiva d'equitat i de gènere a l'acció educativa.
  • Construir la identitat professional amb el compromís per a una educació que contribueixi al desenvolupament d'una societat sostenible, igualitària, diversa i justa que respecti els drets humans 
  • Aplicar els continguts disciplinessis i del currículum de matemàtiques des d'una visió d'alfabetització i educació per a tots. 
  • Treballar en equip de manera cooperativa per a la co-creació de propostes, dissenys i actuacions conjuntes.