Història, sociologia i tecnologia del fenomen dels refugiats

Els pròxims dies 15 i 16 de juny tindrà lloc una conferència del projecte SO-CLOSE que, coordinat pel professor del Departament d'Història Moderna i Contemporània de la UAB Javier Rodrigo, té com a objectiu contribuir a la integració de les persones desplaçades. Aquesta sessió serà virtual i oberta a personal investigador, responsables d'ONG i d'institucions polítiques i culturals.

11/06/2020

Amb el títol From So Far to So Close. Addressing the Refugee Phenomenon: History, Sociology, Technology, la conferència es dividirà en tres sessions. La primera aprofundirà en la història del desplaçament forçat a l'Europa del segle XX. Comptarà amb la participació de Magda Fitili, investigadora de la UAB, que parlarà sobre la violència, guerra civil i desplaçament forçat de dones a l’illa grega de Trikeri; Virgiliu Ţârău, de la Universitat Babes-Bolyai, Cluj de Romania, que explicarà els desplaçaments forçats als països comunistes d'Europa; i Dženeta Karabegović, del Centre d’Investigació Post-Conflicte de Sarajevo, que se centrarà en el desplaçament durant la dècada dels 90 a partir de l’antiga Iugoslàvia.

La segona taula rodona de la conferència desenvoluparà la perspectiva sociològica del fenomen dels refugiats amb el professor Massoud Sharifi, del Departament de Sociologia de la UAB; Merlys Mosquera, de l’Associació San Juan de Dios España, i Roland Fosso, activista i escriptor.

Per últim, s’abordarà la relació del patrimoni cultural amb la tecnologia amb la presentació de diferents projectes europeus que proposen l’ús de tecnologies per a la cohesió social, com el projecte SPICE i TRACTION.

SO-CLOSE vol utilitzar eines digitals i artístiques innovadores per compartir les experiències vitals de les persones refugiades amb les dels supervivents de conflictes europeus, que formen part de les comunitats d’acollida d’aquestes persones desplaçades;i d’aquesta manera aconseguir una comprensió mútua i millorar la cohesió social. Com a resultats del projecte s’obtindran diferents materials educatius i culturals que s’instal·laran en espais de patrimoni històric i cultural, algunes sòcies del projecte.

El projecte compta amb la participació dels departaments de la UAB d’Història Moderna i Contemporània, Sociologia i de Traducció i Interpretació i Estudis de l'Àsia Oriental. A més, també hi participen el Consorci del Museu Memorial de l'Exili, la Universitat de Girona, la Universitat sueca de Lund, l’Associació Villa Decisus, la Fundació Escola de Pau Monte Sole, el centre grec de recerca i tecnologies CERTH, el Fòrum Grec de Refugiats i les empreses de noves tecnologies Tempesta Media i Engineering.

Programa de l'acte