Trobada Transnacional del projecte FLeD: una fita en la col·laboració educativa europea
El projecte FLeD, amb la participació de sis universitats europees, inclosa la UAB, va concloure la seva Trobada Transnacional a Barcelona. Es van presentar importants avanços, com a innovadors recursos pedagògics, la implementació reeixida d'un pla pilot i l'eina "FLeD Tool", destacant la col·laboració internacional i la inclusió educativa.
25/11/2024
El consorci del projecte FLeD (Learning design for flexible education), format per sis destacades universitats europees —Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya), Sofia University (Bulgària), Pompeu Fabra University (Espanya), Università di Trento (Itàlia), Universitetet i Stavanger (Noruega) i Universidade Aberta (Portugal)— ha finalitzat amb èxit la seva Trobada Transnacional a la Universitat Pompeu Fabra. A l'esdeveniment, que va comptar amb la participació de 14 professors el primer dia i 11 el segon, es van presentar els avanços assolits pel projecte fins al moment.
Entre els assoliments més destacats hi ha la creació de recursos pedagògics innovadors, la implementació exitosa d'un pla pilot i el desenvolupament de l'eina "FLeD Tool". Aquests resultats han estat àmpliament difosos a través de diversos canals, incloent-hi publicacions en blog i seminaris previstos per a futures disseminacions.
En la fase pedagògica, s'han desenvolupat cinc recursos oberts, accessibles a la secció "Project Development" de la web del projecte. D'altra banda, en la fase pilot, 21 parelles de professors van dissenyar escenaris d'aprenentatge flexible amb l'eina FLeD. L'eina digital FLeD ha estat essencial per facilitar el model d'aprenentatge invertit i promoure metodologies educatives flexibles.
A la trobada es va avaluar la inclusivitat en els escenaris educatius, per garantir la integració d'estudiants amb necessitats especials. Aquestes iniciatives es van mesurar a través d'enquestes abans i després del pilot, amb l'objectiu de millorar l'impacte del projecte en l'educació inclusiva.
Els resultats generats inclouen un patró d'aprenentatge invertit amb diversos recursos com glossaris i documents de bastida, una experiència de codisseny lúdic per a docents, i un marc conceptual per a l'educació flexible. La propera fase inclou la traducció d'aquests recursos als idiomes del projecte, amb l'objectiu de tenir-los llestos per a desembre de 2024.
L'equip de la UAB que ha participat en el projecte està integrat per cinc professores del Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social de la Facultat de Ciències de l'Educació: Ingrid Noguera Fructoso, Laura Arnau Sabates, Paloma Valdivia Vizarreta, Paloma Sepúlveda Parrini i Claudia Maria Paredes Guinand.
Per a més informació, visita la pàgina web del projecte.