The impact of Alexander’s Conquest

CongresAlexandre
Historiadors de l’Antiguitat de procedència internacional es reuneixen a la Facultat de Lletres de la UAB per tal d’analitzar l’impacte de la conquesta d’Alexandre el Gran des d’una perspectiva crítica i renovadora.

12/12/2017

La figura d’Alexandre el Gran és d’aquelles que desperta passions arreu el món, i cada any apareixen publicacions sobre la seva vida i les seves gestes. Sovint aquestes mirades cap al personatge tenen una clara perspectiva admirativa, i a vegades fins i tot glorificadora. Alexandre ha estat, des dels temps dels emperadors romans fins als nostres dies, un símbol fonamental del tipus de conqueridor “amable”, “afable” i “atent”, que cuida dels seus súbdits. Governant romàntic, il·lustrat i erudit, el jove conqueridor macedoni és, encara avui, entès per la tradició historiogràfica com un personatge genial, carismàtic i irrepetible.

Enfront d’aquesta admiració, al llarg dels darrers anys alguns investigadors d’arreu el món han desenvolupat propostes més crítiques amb les accions d’Alexandre, tractant de generar explicacions complexes i definir propostes d’interpretació que permetin explicar els processos que es donen sota el comandament del conqueridor macedoni entre les poblacions conquerides o sotmeses. Es podria parlar, fins i tot, d’un intent de “descolonitzar” Alexandre, com va afirmar l’il·lustre Pierre Briant.

A tenor d’aquestes idees, els propers dies 14 i 15 de desembre, la Facultat de Lletres de la UAB acull un congrés internacional lliure i gratuït, resultat del projecte del Ministeri “El impacto de la campaña de Alejandro” (dirigit per B. Antela-Bernárdez i J. Vidal Palomino, del Dept. de Ciències de l'Antiguitat i l'Edat Mitjana de la UAB), en el que destaca la presència d’investigadors internacionals de gran renom, així com els més destacats estudiosos d’Alexandre a Espanya. La proposta resulta inèdita, ja que la historiografia espanyola sobre Alexandre ha estat sempre minoritària, i la temàtica plantejada assegura debats i diàlegs acadèmics i historiogràfics enriquidors i complexos.