Repensar les desigualtats educatives des d'una perspectiva longitudinal
Des d’aquest any fins al gener del 2027 es desenvoluparà el projecte de recerca finançat pel programa europeu Horizon “Longitudinal data for INequalities in Education (LINEup)”. En aquest projecte hi participen catorze institucions i grups de recerca d’universitats d’Itàlia, Alemanya, França, Grècia, Portugal i Espanya i està liderat per la Fondazione per la Scuola della Compagnia di San Paolo (Torí, Itàlia).
L’objectiu del projecte és analitzar com evolucionen les desigualtats educatives dels 6 als 18 anys, és a dir, com evolucionen les competències cognitives de l’alumnat al llarg del seu procés d’escolarització i la relació d’aquesta evolució amb les desigualtats socials, territorials i de centres educatius.
Aquest tòpic té una llarga tradició en la sociologia de l’educació, però el projecte LINEup aporta dos enfocaments innovadors. El primer és la perspectiva longitudinal, és a dir, poder seguir un mateix col·lectiu al llarg d’un període relativament llarg. Això es durà a terme mitjançant la recollida de dades secundàries que ja existeixen als diferents països per fer un procés d’harmonització i comparabilitat. És un repte molt complex, donat que els orígens i formats de les bases de dades són diversos.
El segon element innovador és la combinació de la metodologia quantitativa amb metodologia qualitativa. Es preveu fer 9 estudis de cas a cada país en 9 centres escolars de diferents entorns socioeconòmics i amb diferents resultats acadèmics. També es faran entrevistes als equips directius i grups de discussió amb alumnat, famílies i professorat, que ajudin a entendre la generació i reproducció de les desigualtats educatives.
El personal investigador d’Espanya que hi participa forma part de la UPF i la UAB. La UAB, a través del Grup de Recerca Educació i Treball del Departament de Sociologia, serà la responsable de realitzar el treball de camp qualitatiu. És a dir, seleccionar els 9 centres, dissenyar les eines de recollida de dades, realitzar les entrevistes i grups de discussió, i generar els informes de resultats que seran comparats amb els de la resta de països participants en el projecte. També contribuirà en la part quantitativa, a partir de l’experiència de gestió i anàlisi de la base de dades longitudinal més completa que tenim a Catalunya, el RALC (Registre d’Alumnat de Catalunya).
Finalment, un altre element innovador que s’incorpora la participació de les agències d’avaluació educativa dels països que formen part del projecte, en un Advisory Board que serveix com a control de qualitat del procés de recerca i també per formular propostes d’acció política per a la reducció de les desigualtats educatives. Aquesta transferència a la comunitat educativa i als responsables d’elaboració de polítiques ja ha estat molt present des del mateix disseny del projecte.
Grup de Recerca Educació i Treball, Departament de Sociologia
Universitat Autònoma de Barcelona
Referències
Grup de Recerca Educació i Treball (GRET) https://gret.uab.cat/
Longitudinal data for INequalities in Education (LINEup) https://www.lineup-project.eu/