Premi "Ciudad de Alcalá de Periodismo 2024" per al documental "Lo que aún esconde Lope"

-

El documental “Lo que aún esconde Lope”, reportatge realitzat per RTVE, en el qual van participar diversos professors del Departament de Filologia Espanyola de la  Universitat Autònoma de Barcelona, ha estat guardonat amb el Premi Ciudad de Alcalá de Periodismo 2024.

26/06/2024

En aquest reportatge veiem com un grup d'investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) està utilitzant la Intel·ligència Artificial per distingir la lletra de l'autor més prolífic del Segle d'Or. Això podria ser clau per identificar nous manuscrits que es custodien a biblioteques públiques i privades sense saber qui els va escriure.

'Informe Semanal', programa de La 1 en el que es va emetre el reportatge, ha estat testimoni de com els investigadors treballen també amb la fotografia espectral, la mateixa tècnica que s'utilitza per resoldre crims. Amb la utilització de diferents llums es pot veure què hi ha sota els tatxons dels manuscrits i si algú més va intervenir en el procés creatiu.

Un jurat compost pel periodista i guanyador de l'edició del 2023, Jacobo Rivero; l’acadèmic de “La Academia de les Artes Escénicas de Espanya” i periodista, Antonio Castro; i el també periodista i coordinador de la secció d'Art i Arquitectura del “ABC Cultural', Javier Díaz Guardiola, van triar per unanimitat el treball d'Ojeda i Picos, emès el 20 d'abril passat al mític programa de reportatges de RTVE 'Informe Semanal '. El guardó, es lliurarà als autors del reportatge al proper 9 d’octubre.

Més informació sobre el documental a la web de RTVE