"La cultura del vi està en apogeu" - Entrevista a la Dra. Vita Petek

Professora Dra. Petek imparteix una classe i tast de vins a Turisme

Entrevistem a la Dra. Vita Petek, professora, sommelier i investigadora de la Universitat de Maribor, a Eslovènia, que ha ofert un tast de vins als alumnes del curs de Gastronomia i Enologia. La Dra. Petek es troba en un període d’estada internacional a la nostra universitat fins al juny, en el marc de la seva investigació centrada en la cultura enològica i l’enoturisme, sent la seva principal àrea de recerca el vi, la gastronomia i l’enoturisme.

14/05/2024

Per què has escollit la nostra universitat per aquesta estada internacional? Tens algun vincle previ amb el centre de Turisme i Direcció Hotelera UAB?

Vaig venir fa dos anys a Barcelona, a una altra universitat. Em va agradar molt la ciutat i un company professor em va recomanar tornar-hi, ja que ell estava fent un projecte amb la UAB. Em va explicar que aquesta és una universitat bastant internacional i que té algunes classes impartides en anglès, la qual cosa és important per a mi per facilitat d'idioma. No parlo espanyol, així que això va ser un gran avantatge per venir. Penso que l’Escola està fent bona feina en aquest sentit, i la recomano molt.

En què consisteix la teva recerca científica?

Estic investigant sobretot sobre l'enoturisme, i altres aspectes del turisme vinculats amb la meva especialitat, el vi.

Eslovènia té unes característiques de latitud que fan els seus vins similars als frescos d’Itàlia. Com els afecta el canvi climàtic?

I també tenen característiques semblants als vins espanyols i d’altres regions mediterrànies. El canvi climàtic afectarà a les zones vitivinícoles i, de fet, ja ho està fent. Per exemple, normalment la verema es feia a finals de setembre, o fins i tot, a principis d'octubre, però a causa de l'augment de la temperatura, el raïm està madurant abans i es desenvolupa completament més ràpid. Per tant, la collita s’avança i es fa a principis de setembre, o fins i tot a finals d'estiu. I això vol dir que també hi haurà diferències amb el vi que estem obtenint d'aquests raïms: tindrà més color, més aromes de fruita, la producció serà diferent, i afectarà al resultat.

A Espanya tenim cellers molt innovadors. Són comparables amb d’altres zones? Som un territori vinícolament privilegiat? Quina cultura enològica tenim aquí?

Sí, Espanya és un dels majors productors de vi del món. Igual que Itàlia i altres països, esteu a dalt de tot de la producció de vi i la vostra especialitat també és el cava. He pogut visitar, juntament amb els estudiants, els cellers Codorniu i Freixenet, i crec que són dos dels majors representants de vins més mundialment coneguts. Per tant, la vostra producció no és només local, sinó també internacional. Tot el país està fent un treball excel·lent, també amb la vostra regió més famosa: La Rioja. Per a mi, diria que aquest és el país del vi de primera classe. S’està fent molt bona feina i en aquest àmbit tots els altres països s’emmirallen amb el vostre model. Sou un bon exemple.

La Dra. Petek imparteix una classe a Turisme sobre enoturisme

La Dra. Petek presenta als estudiants el seu camp de recerca sobre enoturisme.

A nivell de producció i de dedicació professional en el sector de l’enologia i enoturisme, és un àmbit que rejoveneix o s’envelleix? I quant a gènere, hi ha un augment de la presència de dones?

Crec que la indústria del vi s'està equilibrant. Ja és una indústria important, però cada dia ho és més. Cada vegada hi ha més dones treballant en aquest camp. Així doncs, és realment il·lusionant veure una presència creixent de dones que treballen en el sector del vi.

Creus que hi ha un foment de la cultura del vi, des de la sostenibilitat i respecte al medi ambient?

Sí. La cultura del vi està en apogeu, per la qual cosa cada dia és més rellevant. Hi ha més gent que beu més, però l'important és que no beuen més vins, sinó producte de millor qualitat. Hi ha una tendència a comprar, per exemple, una ampolla, una mica més cara, en comptes de deu de més barates. Per tant, és una tendència especialment positiva que comença per la venda, però que afecta clarament la manera com els cellers han de tractar i elaborar el producte. Aquesta és una manera intel·ligent de fer-ho.

La classe que ofereixes avui als estudiants del nostre centre en què consisteix? Es farà un tast de vins?

La classe d'avui és sobre com el vi envelleix. Així doncs, veurem a la primera meitat de la sessió, la teoria sobre el seu envelliment, com canvien les aromes, el color del vi al llarg de l'any o dels mesos. I a la segona part (la millor), farem una degustació. Per fer-ho, he portat tres vins que envelleixen de manera distinta, amb un nombre diferent de mesos de criança, i provarem els tres i els compararem.

Pels estudiants que desitgin dedicar-se al món de l’enoturisme, és un sector amb molt futur professional?

Sí, és clar. Són estudiants amb talent que estan adquirint coneixements importants a la universitat. Estic segura que aquest sector professional els hi agradarà i els hi oferirà moltes oportunitats en el futur.