• UABDivulga
07/2007

L'Encefalopatia Espongiforme Bovina a Galícia

Vaca. Foto Flickr
Galícia ha estat una de les zones d'Espanya on l'Encefalopatia Espongiforme Bovina (EEB) ha tingut més incidència. Va ser a Galícia on es va donar el primer cas d’una vaca afectada per aquesta malaltia, l'any 2000. Un investigador del CRESA ha analitzat la distribució geogràfica dels casos d'EEB i del risc d'infecció a aquesta comunitat autònoma.

A Espanya, el primer cas d'Encefalopatia Espongiforme Bovina (EEB) va ser detectat l'any 2000 en una vaca nascuda a Galícia. Des de l'any 2000 fins a Octubre del 2005, s'han diagnosticat un total de 590 casos, dels que 223 s'han detectat a Galícia.

L'any 1994, es van prohibir les farines de carn per a l'alimentació de remugants i l'any 1996 es va aplicar una directiva europea en la que es modificava el processament de les farines de carn. Aquesta decisió es va anar aplicant de forma gradual al territori i fins al juliol de 1998 no es va aplicar completament. En aquest estudi s'ha analitzat la distribució geogràfica dels casos d’EEB i la distribució del risc d'infecció a Galícia.

Tenint en compte que la major part de les infeccions es produeixen durant el primer any de vida de l'animal, els casos es van dividir en dos períodes, en funció de l'any de naixement: nascuts entre 1994 i juliol de 1998  (grup 1) i nascuts després de juliol de 1998 (grup 2). La distribució del risc d'infecció no va ser homogènia a tota Galícia, hi havien àrees on el risc d'infecció va ser superior tant en el grup 1 com en el 2. En el grup 1 les àrees d'alt risc es van localitzar a la part central de Galícia i en el grup 2 aquestes àrees estaven més disperses.

La reducció del risc en la part central després de juliol de 1998 es podria atribuir al canvi en el processament de les farines de carn, i per tant a la reducció de la contaminació creuada a partir de pinsos destinats a altres espècies.

Distribució dels casos d'EEB per any naixement en animals nascuts a Galícia fins a octubre del 2005 (total 223 casos). a) Prohibició de les farines de carn per a l’alimentació de remugants. b) Efectiva implementació del processament de les farines de carn per inactivar l’agent de l’EEB (Juliol 1998).

Localització i mida dels conglomerats d'EEB en vaques de llet (a) i carn (b) entre 1994 i juliol del 1998 (cercles) sobre un mapa on es representa el cens de vaques de llet i carn (les àrees de major intensitat són les àrees amb més animals. a) Vaques de llet: Observats: 43. Esperats: 17 (p-valor= 0.001). b) Vaques de carn: Observats: 15. Esperats: 3 (p-valor= 0.002).

A. Allepuz 1, A. López-Quílez 2, A. Forte 2, G. Fernández 3, J. Casal 1

1 Centre de Recerca en Sanitat Animal (CReSA)/Departament de Sanitat i Anatomia Animals, Facultat de Veterinària, Universitat Autònoma de Barcelona.
2 Grup d'Estadística espacial i temporal en Epidemiologia i medi ambient (GEeit.E.ma)/Departament d'Estadística i Investigació Operativa, Universitat de València.
3 Departamento de Sanidad Animal, Facultad de Veterinaria, Universidad de Santiago de Compostela.

Referències

"Spatial analysis of bovine spongiform encephalopathy in Galicia, Spain (2000-2005)". Allepuz, A; Lopez-Quilez, A; Forte, A; Fernandez, G; Casal, J. PREVENTIVE VETERINARY MEDICINE, 79 (2-4): 174-185 MAY 16 2007.

View low-bandwidth version