Entrevista a Joaquín Garín, director del CRiEDO

criedo

Entrevistem a Joaquín Garín Sallán, el director del Centre de Recerca CRiEDO i qui compta amb una gran experiència docent i institucional, per tal que ens expliqui l’origen, el funcionament i la voluntat del CRiEDO.

03/11/2020

Com va sorgir crear el Centre de Recerca CRiEDO?

Va sorgir a partir de l’Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO), un grup que des dels anys 90 es dedica a la investigació, la recerca, la transferència i les publicacions; i que amb els anys ha anat creixent i desenvolupant diversos subgrups. Tots ells treballen en el context institucional i parlen sobre les escoles segures i saludables, l’orientació i la tutoria a les organitzacions, els col·lectius vulnerables a les universitats o l’avaluació institucional. És a dir, són departaments que no se centren en la dimensió d’actuació a les aules, sinó en l’organització i funcionament de les institucions de formació. Així que a mesura que el volum d’activitat creixia, també creixia la creació d’una altra figura. Llavors només n’hi havia dues; el centre i l’institut; i totes dues tenien la particularitat que se centraven en una línia de treball determinada, però eren interdepartamentals. Finalment, van decidir impulsar la creació del centre i van ampliar, també, el ventall de departaments que hi participaven. Per tant, ara hi ha un Departament de Pedagogia Aplicada, un d’Economia – concretament de màrqueting –, un altre de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal i molts altres. Així doncs, la creació del CRiEDO és l’evolució natural d’un grup que ha anat creixent i adquirint molta importància; i per tal de millorar la seva projecció social s’ha acabat articulant per donar cabuda a diferents grups d’investigació.

Quin és l’objectiu del CRiEDO?

El mateix que en el seu origen: impulsar estudis i investigacions, i difondre coneixement relacionat amb el desenvolupament de les organitzacions enteses com a institucions. Per tant, hi té cabuda tot el que es relaciona amb la creació i gestió del coneixement en les organitzacions; el lideratge i la formació d’equips; el treball en equip, tant en institucions de formació reglada -com escoles de primària, secundària o universitats – com en institucions de formació en altres àmbits - centres de formació dins de les empreses o l’escola de conductors -. I en queda al marge, la investigació sobre persones concretes o espais concrets -l’aula, el taller-, i la investigació sobre situacions interpersonals.

Què oferiu com a Centre de Recerca?

Com a Centre de Recerca ens centrem en tres branques: l’assessorament, la investigació i la formació. A dins del CRiEDO hi ha una part que és EDO-Serveis que es dedica a la prestació de serveis; que van des de la consultoria i l’assessorament fins a la possibilitat de fer informes i avaluacions. Una altra part és la investigació, ja que a través de convocatòries incorporem propostes que estiguin relacionades amb l’anàlisi de les organitzacions: com les dificultats que tenen per desenvolupar la seva feina, quines són les millors estructures per ser més eficients o com podem fer que aprenguin. I un altre objectiu és fer formació per tal de traslladar aquests coneixements a altres persones, sigui a través de màsters especialitzats o cursos que fem amb ministeris i diferents xarxes de centres. A més, jo diria que hi ha una última branca: la producció, tant científica com de productes que serveixin per millorar les organitzacions. Per posar dos exemples, hem elaborat una guia per millorar l’ètica de les competicions esportives del Consell Superior d’Esports o un qüestionari per fer l’autoavaluació dels centres educatius des del punt de vista de la seguretat i sostenibilitat.

Col·laboreu amb altres Centres o Institucions externes a la UAB?

Sí, ja que compartim objectius i inquietuds amb altres xarxes i institucions. En el CRiEDO hi ha la Seu Espanyola del Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació (FEAEC) - la seu de l’Estat Espanyol i la Seu de la Comunitat Autònoma que també té un fòrum propi -. A més, en el CRiEDO també hi ha la Red AGE, la Red de Apoyo de la Gestión Educativa, una xarxa de tota Llatinoamèrica. I el Centre també pertany  a RETINDE, una xarxa de grups d’investigació i associacions científiques de tota Espanya. Ho entenem com un mecanisme de canalitzar vinculacions internacionals amb altres grups que treballen amb els mateixos objectius.

El personal investigador pertany a la Facultat o hi ha membres externs?

Bàsicament el personal és dels Departaments de Pedagogia Aplicada i del Departament de Didàctica de l’Expressió Plàstica, Educació Física i Musical. Tot i que externament, hi ha persones de la Facultat d’Economia i Empresa, del Departament de Màrqueting.

Quin és el darrer projecte important en què esteu investigant?

Ara en tenim dos. Un d’ells el coordina la Gemma París,  i pretén millorar les organitzacions a través de l’expressió plàstica. I un altre, que el coordina la Georgeta Ion, pretén fer-ho a través de mecanismes d’autoavaluació.