• UABDivulga
02/11/2023

Els llocs web de les catedrals d'Europa en pandèmia: estructura, continguts i estratègies comunicatives

imatge representant Webs Catedrals

La pandèmia de la COVID-19 ha provocat un canvi cap al món virtual en les experiències turístiques de recursos patrimonials. El poder de les noves tecnologies per crear viatges immersius a través de portals en línia ha estat clau per aquesta transició, però la seva utilitat s'ha posat en qüestió. Investigadors de la UAB han analizat com han estat aquestes estratègies de comunicació en termes de qualitat i eficàcia en els llocs web de les catedrals europees.

istock/KrisHoobaer

Les catedrals europees són un recurs patrimonial altament explotat pel turisme cultural a escala internacional. Com molts altres recursos, durant la crisi pandèmica de la Covid han transicionat de la presencialitat a un entorn virtual i han potenciat recorreguts immersius amb l'ús de les noves tecnologies a través dels seus portals web.

La nostra investigació sorgeix amb l'objectiu d'analitzar la qualitat dels llocs web de les catedrals europees i determinar si les estratègies comunicatives en línia han tingut èxit o no. Presenta un enfocament descriptiu a partir d'una aproximació diagnòstica al voltant dels llocs web dels temples estudiats.

Davant la manca de paràmetres oficials que avaluïn la qualitat web de les catedrals europees, hem analitzat els portals d'una trentena de temples a Europa de 17 països. De les trenta catedrals seleccionades a l'atzar, sis són d'Espanya; quatre del Regne Unit; tres, d'Itàlia; tres de França; dues d'Alemanya; i una de la República Txeca, Àustria, Bèlgica, Polònia, Irlanda, Islàndia, Rússia, Ucraïna, Dinamarca, Estònia, Letònia, i Finlàndia. Algunes d'aquestes catedrals són, en alguns casos, Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

El treball forma part de la investigació "Projecte Horus: diagnòstic dels llocs web segons àmbits temàtics", afavorit pel grup de recerca del Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), reconegut per l'Agència d'Acreditació Universitària de Catalunya. Aquest observatori mundial fa un treball de diagnosi, monitoratge i anàlisi comparativa dels llocs web corporatius de diversos àmbits temàtics.

Pretenem comprovar com la cúria adapta els serveis que ofereix als nous entorns digitals en un ecosistema mediàtic de societats líquides imbricades per vides infotecnològiques. Per fer-ho, hem aplicat una metodologia qualitativa basada en l'anàlisi de contingut i l'etnografia virtual. L'estudi revela que les pàgines web de les catedrals ofereixen informació religiosa, cultural i històrica a partir d'un llenguatge tècnic sobre el patrimoni, així com la sobre la promoció i difusió. Tal com s'observa, els llocs web de les catedrals actuen com a catalitzadors de dues formes de turisme: el religiós i el cultural. No obstant, el desafiament que queda per assumir és crear, en l'àmbit d'aquest turisme, experiències vertaderes centrades en l'usuari en un context del metavers i de vides digitalitzades i infotecnològiques.

Aquesta investigació subratlla la necessitat de reconsiderar les formes tradicionals de difusió del patrimoni cultural i religiós a partir d'una gestió més interactiva del lloc web, dissenyada per oferir als usuaris experiències immersives en els seus recorreguts virtuals. A mesura que els mons digital i físic continuen convergint, les catedrals s'erigeixen en exemple de transcisió virtual, uneixen el passat i el futur i conviden tothom a embarcar-se en una exploració profunda de la història i espiritualitat a través del mirall digital.

Santiago Tejedor
Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
santiago.tejedor@uab.cat

Jesús Martínez