El valor de les competències en Turisme i Direcció Hotelera de la UAB: el talent que podria haver contribuït a gestionar millor el debat sobre la nova taxa turística a Catalunya

Un article de la directora de Turisme i Direcció Hotelera UAB, Maria Noguera, sobre la polèmica entorn de la nova taxa turística a Catalunya, l’increment de la qual estava previst per al mes de maig però que s’ha ajornat fins a l’octubre, i ha posat de manifest la complexitat que comporta la presa de decisions en matèria turística i la necessitat d’una major anticipació tècnica i diàleg institucional per evitar tensions en el sector.
09/07/2025
Hotelers, propietaris d’habitatges d’ús turístic i agències de viatge, entre molts d’altres, han expressat la seva preocupació per uns augments que podrien arribar fins als 15 € per nit a Barcelona (sumant-hi recàrrecs locals), en un context d’incertesa política i de regulació.
Aquest tipus de situació posa en relleu la importància de formar professionals capaços de gestionar el turisme amb una visió estratègica, participativa i sostenible. Perfils com els que es formen al grau en Turisme i al grau en Direcció Hotelera de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb una orientació multidisciplinària que podria haver aportat elements clau per a una millor conducció del procés.
La formació ha de marcar la diferència
Els estudiants de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB reben formació en àrees fonamentals per a la presa de decisions en matèria turística: anàlisi de polítiques públiques, dret turístic, sostenibilitat, economia del turisme, comunicació i negociació amb agents implicats. Aquesta combinació de competències els prepara no només per treballar en empreses del sector, sinó també per participar activament en la gestió de destinacions, en processos de governança pública i en l’elaboració de marcs legals sòlids i consensuats, així com per afavorir una comunicació més fluïda entre institucions, ciutadania i sector.
Els perfils formats haurien pogut afrontar amb solvència qüestions com:
- La necessitat de potenciar el diàleg previ amb els agents turístics, evitant protestes i afavorint un clima de confiança.
- La incertesa jurídica percebuda per part d’algunes empreses, derivada d’un procés de tramitació amb alts i baixos parlamentaris i normatius.
- La millora en l’estratègia de comunicació pública sobre el destí dels fons recaptats, especialment el 25 % previst per a polítiques d’habitatge, un dels aspectes que genera més inquietud entre la ciutadania.
Els estudiants de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB reben una preparació específica en anàlisi d’impacte econòmic i social, que els hauria de permetre anticipar reaccions del mercat i proposar solucions equilibrades. A més, els seus coneixements en comunicació i màrqueting haurien estat decisius per dissenyar campanyes informatives clares sobre el destí dels recursos, així com per proposar alternatives sostenibles i d’ordenació territorial que ajudessin a redistribuir els fluxos turístics i reforçar el relat d’un impost necessari i útil.
Sense dubtes, l’augment de la taxa presenta fortaleses evidents: major recaptació per a habitatge social, alineació amb capitals europees com París o Amsterdam, i una eina potencial per reduir la massificació turística. No obstant això, també hi ha debilitats destacables: pèrdua de competitivitat davant d’altres destinacions, aplicació desigual entre municipis i manca de percepció directa de beneficis per part del visitant.
En aquest context, la formació esdevé un recurs valuós no només per a la gestió eficient del turisme, sinó també com a pont entre institucions públiques, sector privat i societat. Una oportunitat que, si es posa en valor, pot contribuir decisivament a transformar la governança turística a Catalunya i consolidar un model més sostenible, participatiu i jurídicament robust.
Una aposta formativa de referència reconeguda pels futurs estudiants
Segons dades del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya relatives a la preinscripció universitària per al curs 2025-2026, els graus en Turisme, Turisme en anglès i Direcció Hotelera de la UAB han estat els més escollits en primera preferència pels futurs universitaris interessats en l’àmbit d’estudi.
Aquests resultats consoliden el lideratge de l'Escola FUAB Formació en Turisme i Direcció Hotelera i posen en valor la seva oferta formativa, reconeguda per la seva orientació pràctica, el seu enfocament internacional i la seva estreta connexió amb el sector professional. Unes dades que reflecteixen la confiança creixent de l’estudiantat en una formació alineada amb les necessitats reals de la indústria turística i amb un paper cada cop més rellevant en la construcció d’un model turístic adaptat als reptes actuals i futurs.