El Grau d'Humanitats dedica un seminari als jardins i les seves representacions

Cartell d'Humanitats i els jardins

El jardí: presentar i representar és el títol del seminari organitzat per estudiants del grau d’Humanitats que proposa reflexionar sobre les representacions del jardí: figurades, gràfiques, fotogràfiques, cinematogràfiques, literàries, poètiques o imaginàries. Tindrà lloc en quatre sessions els mesos de febrer, març, abril i maig a la sala de Graus.

08/02/2022

La primera sessió del seminari, el 15 de febrer, abordarà la visió cinematogràfica de jardins extraordinaris a partir del cicle Paradís perdut de la Filmoteca de Catalunya. Les altres sessions estaran dedicades a visions literàries, artístiques i filosòfiques del jardí.

Contràriament a la definició tradicional com a lloc tancat i ordenat, com a disposició racional i codificada d'espais i espècies, com a emblema del domini formal que l'home té sobre la natura, el Seminari d’enguany explorarà els racons d’un jardí llicenciós, rebel, enigmàtic. Lloc de resistència i dissidència, del salvatge i del refinament més exquisit, que fascina per la seva ambigüitat. Cristal·litzant en innombrables mites els principis d'origen i de mútua universal, és un lloc on es desenvolupen els rituals de la metamorfosi, l'emergència dels impulsos vitals, on es juga la distinció entre el natural i l'artifici, així com les fronteres entre el vegetal, el mineral i l'animal. Històricament, han sigut els corrents a repel de la raó els que han imposat aquesta imatge contrastada del jardí, que no és només un microcosmos sinó més aviat el lloc de trobada amb l'alteritat. És per això que escriptors, poetes, filòsofs, però també artistes, no han deixat de qüestionar el vertigen i el poder d'encant dels jardins. Tant si formen part de la pràctica del jardiner, enfrontant-se a les forces del temps i de la natura, com en la contemplació de la vida de les plantes, les sorprenents formes de les flors, els suggeriments de la terra i dels arbres, el jardí és un autèntic laboratori biològic, però també estètic i polític.

Seguint els objectius dels Seminaris anteriors, els destinataris principals del Seminari són els alumnes d'Humanitats, ja que el plantejament es fa des d'una clara metodologia interdisciplinària i humanista. Aquest fet obre un munt de perspectives d'interès cap a altres graus, ja que no és aliè a ningú de la nostra Facultat aquest tipus d'abordatge. Per altra banda, el Seminari d’enguany està coordinat per l’alumnat, fet que esperem que pugui obrir un camí ben necessari pel que fa a la presència dels alumnes en la organització i gestió dels projectes acadèmics que es proposen a la Facultat.