• UABDivulga
21/11/2023

Cooperació en la recerca per a una aqüicultura més sostenible

Peixos d'acuicultura

Investigadors de tres projectes europeus que treballen en diferents aspectes de l'aqüicultura s'han reunit recentment per intercanviar coneixements i augmentar la cooperació per treballar per aconseguir reduir l'impacte ambiental d'aquesta activitat i garantir alhora el benestar animal.

L'aqüicultura és el cultiu d'organismes aquàtics, com peixos, mol·luscos i algues, i el desenvolupament sostenible d'aquestes pràctiques. Disminuir el seu impacte, tant ambiental com social, és de major importància per garantir la seguretat alimentària mundial. Per tant, l'aqüicultura sostenible és essencial per respondre a la creixent demanda global de mariscos, protegint el medi ambient.

Els consorcis de les Accions Marie Skłodowska-Curie (MSCA per les seves sigles en anglès) RASOPTA, EATFISH i EASYTRAIN han organitzat un esdeveniment conjunt el 22 de setembre a Viena, que ha reunit estudiants de doctorat i investigadors per presentar el treball que estan duent a terme sobre diferents aspectes de la recerca i el desenvolupament de pràctiques d'aqüicultura sostenible. Aquests tres consorcis són finançats pel programa de recerca i innovació “Horizon 2020” de la comissió europea i reuneixen 33 investigadors de tot el món que treballen a universitats i centres de recerca europeus de primera classe.

RASOPTA, dirigit per la Universitat de Copenhaguen (Dinamarca), s'enfoca al desenvolupament de noves pràctiques i tecnologies per implementar sistemes d'aqüicultura en recirculació (RAS). Els RAS són sistemes tancats que reciclen aigua i nutrients, la qual cosa es tradueix en un impacte ambiental altament reduït comparat amb sistemes d'aqüicultura tradicionals. La UAB està dins d’aquest consorci, coordinant una part del workpackage del benestar de peixos, amb els investigadors Lluís Tort, Mariana Teles i Manuel Blonç.

EATFISH, coordinat per la Universitat de Wagenigen (Països Baixos), integra els aspectes biològics, tècnics, polítics i socioeconòmics de l'aqüicultura, essencials per optimitzar aquesta indústria i millorar-ne la rendibilitat i sostenibilitat.

EASYTRAIN, organitzat per la Universitat de Múrcia, està desenvolupant sistemes d'aqüicultura innovadors basats en tècniques modernes, i agrupa empreses especialitzades en la producció d'aliment per a peixos, enginyeria aqüícola i biotecnologia.

imatge

L'esdeveniment ha inclòs debats intensos sobre diferents aspectes de la producció aqüícola, i ha permès incrementar el contacte i la col·laboració entre aquests projectes, que presenten objectius complementaris. La connexió entre la indústria i la ciència és d'extrema importància per tirar endavant el sector de l'aqüicultura, i esdeveniments com aquest, que reuneixen projectes similars però complementaris augmenta de manera significativa el seu impacte, estenent la xarxa de recerca i cooperació per tota Europa. Un esdeveniment similar, que tindrà lloc durant la conferència mundial de l'aqüicultura a Copenhaguen a l'agost del 2024, està en procés d'organització.

Mariana Teles

Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia