Comença el projecte FLeD

Fotografia grupal dels participants i organitzadors del projecte FLED.

El projecte FLeD s'estrena amb una reunió dels organitzadors a la UAB amb l'objectiu de guiar al professorat universitari en el disseny d'escenaris d'aprenentatge flexibles i eficaços.

14/07/2023

El projecte FLeD té per objecte guiar al professorat universitari en el disseny d'escenaris d'aprenentatge flexibles i eficaços. Partint de la metodologia de l'aula invertida, s'estan creant patrons de disseny i una eina digital per a la presa de decisions pedagògiques que acompanyi al professorat en la flexibilització de l'educació superior. La inquietud per aquest tema neix durant la pandèmia COVID-19 arran d'una recerca interna del departament de Teories de l'educació i pedagogia social. Es va evidenciar que la competència digital del professorat ha evolucionat indiscutiblement durant i després de la pandèmia, i el disseny de l'aprenentatge s'ha tornat més complex. Existeix una llacuna en l'aprenentatge eficaç en contextos mediats digitalment.

FLeD proposa una gestió i organització de treball innovadora i distribuïda, basada en mètodes àgils i de pensament de disseny. En primer lloc, es generaran i validaran iterativament recursos per a orientar el disseny de l'aprenentatge invertit sota una aproximació inclusiva i digital. En segon lloc, es desenvoluparà una eina digital per a la presa de decisions en el disseny d'escenaris d'aula invertida presencials, virtuals i mixtos. Finalment, les activitats de difusió inclouran publicacions, esdeveniments i formació virtual per a difondre el coneixement i productes desenvolupats sobre l'educació flexible eficaç a un públic ampli. Tant el procés de treball com la formació virtual es desenvoluparan sota una atmosfera lúdica.

El projecte es va desenvolupar en el departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social de la Facultat de Ciències de l'Educació, a la primera trobada del projecte Learning design for flexible education (FLeD). Aquest projecte va ser concedit a la nostra universitat en la convocatòria 2022-2025 KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education.

Aquest és un consorci format per sis universitats: Universita Degli Studi Di Trento (Itàlia), Universidade Aberta (Portugal), Universitetet I Stavanger (Norway), Sofia University St Kliment Ohridski (Bulgària), Universitat Pompeu Fabra (Espanya) i Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya). L'equip UAB està compost per les investigadores: Ingrid Noguera Fructuoso (IP principal del projecte), Laura Arnau, Paloma Valdivia, doctoranda Paloma Sepúlveda i doctorant Alfred Ituen i la investigadora postdoctoral Clàudia Parets.

El producte final d'aquest projecte serà un patró basat en l'aula invertida amb bastimentada per a guiar cap a una educació flexible, digital i inclusiva; una experiència de disseny d'aprenentatge lúdica i col·laborativa a través de l'eina digital FLeD per a la presa de decisions; un espai sostenible de formació virtual; recursos oberts per a sustentar la pràctica i la teoria de l'aprenentatge invertit eficaç i una xarxa d'experts en aprenentatge flexible.

Pàgina web del projecte: https://fledproject.eu/

Twitter del projecte: @FledProjectEU