Analitzant un projecte educatiu a Coyhaique, Xile
La present tesi doctoral consisteix en l'anàlisi de les condicions d'èxit d'un programa de desenvolupament educatiu, centrat principalment en els factors que determinen el canvi en els centres educatius i en el grau que es donen aquests processos a les escoles municipalització de la comuna de Coyhaique. El programa de desenvolupament educatiu esmentat, es va dur a terme sota la coordinació i suport de diverses institucions, sent les principals l'Agència Espanyola de Cooperació internacional per al Desenvolupament (AECID), la Universitat Autònoma de Barcelona i la Municipalitat de Coyhaique, Xile, la intervenció es justifica en la necessitat de construir una xarxa de cooperació i suport amb i entre els establiments dependents de la comuna de Coyhaique.
L'objectiu d'aquesta investigació és detectar si les escoles de Coyhaique adscrites a aquest projecte posseeixen les condicions perquè es doni el canvi, per això va ser necessari; a) determinar quines són les condicions que influeixen en l'èxit d'un programa de desenvolupament educatiu, mitjançant el disseny d'un model d'avaluació comprensiva que va permetre conèixer profundament el context d'actuació i identificar els principals elements condicionants del canvi; b) realitzar una revisió de la literatura i de resultats d'investigacions respecte al canvi educatiu per a establir quins són els condicionants institucionals i territorials que més apareixen i determinen els canvis en educació i finalment, c) analitzar en quina mesura es donen aquestes condicions a través de les experiències dels mateixos directius i descobrir quins són els condicionants per al canvi que caracteritzen les escoles de la comuna de Coyhaique. L'estudi realitzat va ser de tipus exploratori centrat en l'estudi teòric i pràctic de com s'aborden els processos de millora a l'escola, per així determinar amb més precisió quins són els factors que inhibeixen i faciliten el canvi en determinats contextos educatius. Per poder intervenir en propostes que enforteixin les àrees més febles i promoure de millor manera els canvis educatius, establint criteris, pautes i procediments ajustats a la realitat dels centres educatius i als programes de millora que s'hi desenvolupin.
De les troballes resultants d'aquesta investigació es conclou que hi ha factors que afavoreixen i inhibeixen els processos de canvi a l'escola. Les escoles són conscients en la teoria de les condicions que ajuden al seu desenvolupament. Però a la pràctica hi ha limitacions que fan que la millora no es dugui a terme. Aquestes limitacions es reconeixen en diferents aspectes o àmbits del quefer educatiu, en el qual visualitzem, el tema de les competències i limitacions professionals dels que treballen a les escoles, les estructures educatives polítiques i administratives; el context familiar de l'estudiant, el lloc geogràfic i el desenvolupament regional, però per sobretot, es destaca el desconeixement del potencial que posseeixen les escoles i els seus actors per dinamitzar un canvi en la seva pròpia unitat educativa.
Referències
“Análisis de las condiciones de éxito de un programa de desarrollo educativo. Proyecto: apoyo y fortalecimiento educacional en gestión directiva y competencias profesionales docentes. Proyecto: AECID Coyhaique-Chile”. Tesi doctoral defensada per Silvia Retamal Cisterna el 4 de maig de 2012. Codirectors: Joaquín Gairín Sallán i Diego Castro Ceacero.