
Microcredencials a l'Escola FUAB Formació: formació flexible i adaptada a les necessitats personals i professionals

Un article escrit per la Coordinadora de Formació Permanent de l’Escola FUAB Formació, Ariadna Morente, sobre els programes de microcredencials. Aquests micromòduls s’han consolidat com una de les formacions més innovadores dins l’educació superior. A l’Escola FUAB Formació, s'ofereixen fins a 12 titulacions de micromòduls vinculades als àmbits d’estudi d’Arxivística i Gestió de Documents i de Seguretat i Prevenció Integral. A llarg termini, també s'oferirà aquest tipus d'estudis vinculats a l'àmbit de Turisme i Direcció Hotelera.
22/09/2025
En línia amb el context europeu, les universitats catalanes han apostat per les microcredencials, que s’han establert com una de les propostes formatives més innovadores en l’àmbit de l’educació superior. Aquests programes de curta durada responen a una demanda clara: oferir formacions àgils, flexibles i orientades al món real. Són certificats que reconeixen competències, habilitats i coneixements específics i que complementen la trajectòria acadèmica i professional de l’alumnat. A més, s’integren perfectament en el concepte de formació al llarg de la vida, un enfocament cada cop més valorat per les institucions i empreses, que demanden professionals capaços i capaces d’adaptar-se ràpidament a noves competències i tecnologies.
Una microcredencial és un certificat digital que acredita coneixements o habilitats concretes assolides a través de programes formatius de curta durada. No es tracta simplement de cursos breus, sinó de formacions amb un disseny acadèmic rigorós, orientades a competències rellevants i aplicables, que permeten a l’alumnat demostrar resultats tangibles. La seva naturalesa digital facilita la verificació i portabilitat, fent que es puguin incorporar fàcilment, per exemple, en perfils professionals en línia o en processos de selecció. Aquesta digitalització afegeix una capa de transparència i confiança que afavoreix tant l’alumnat com les empreses i institucions que hi confien.
Les característiques principals que les defineixen són:
- Modularitat i apilabilitat: cada microcredencial pot actuar com a píndola formativa independent que es pot acumular i combinar amb d’altres per construir itineraris formatius personalitzats. Això permet que l’alumnat marqui el seu propi camí i pugui adaptar la seva formació als interessos i objectius propis, que poden variar al llarg del temps. A més, la possibilitat de construir itineraris a mida contribueix a personalitzar el perfil formatiu, donant autonomia i protagonisme en el procés d’aprenentatge.
- Transferibilitat: tenen valor més enllà de la universitat on s’han cursat i poden ser útils en diferents contextos acadèmics i professionals. Aquesta característica és especialment rellevant en el món actual, cada cop més interconnectat i global. En context internacional, les microcredencials s’emmarquen dins d’iniciatives europees i globals que impulsen la mobilitat i el reconeixement de competències. Això significa que no només tenen un valor local, sinó que també poden ser útils en altres contextos internacionals, millorant les oportunitats de mobilitat acadèmica i professional.
- Agilitat: responen ràpidament a les demandes socials i del mercat de treball, adaptant-se a competències emergents. Això fa que siguin molt més dinàmiques que els programes de llarga durada i incrementa la seva importància i valor en sectors en constant evolució, permetent, per tant, a l’alumnat completar els seus estudis amb competències concretes i actualitzades, alineades amb les necessitats i tendències del mercat laboral. Això les fa especialment útils per a aquelles persones que volen reforçar el seu perfil professional i demostrar adaptabilitat, actualització constant i capacitat d’aprenentatge en àrees clau.
- Digitalització: l’emissió en format digital assegura una certificació fàcilment verificable i que es pot compartir ràpidament. A més, dona una major visibilitat professional, element especialment rellevant en un mercat laboral que utilitza canals digitals per a la contractació i la validació dels perfils professionals.
- Adaptabilitat: els programes es dissenyen amb un enfocament pràctic i actualitzat, i de forma general en col·laboració amb agents professionals i institucions o empreses. Aquest vincle directe amb el món professional garanteix que el que s’aprèn tingui un impacte immediat i real en la inserció o millora laboral de l’alumnat. Aquesta col·laboració també afavoreix el contacte amb professionals i el desenvolupament de xarxes que poden ser útils en la carrera laboral.
- Flexibilitat: les microcredencials es poden cursar al ritme de cada estudiant, permetent distribuir el temps i l’esforç segons la seva disponibilitat i necessitats personals, cosa que facilita compaginar-les amb altres estudis, activitats professionals o de lleure i la vida personal i familiar. A més, la seva curta durada i la possibilitat de cursar-les presencialment, en línia o de manera híbrida facilita que perfils molt diferents –alumnat a temps complet, persones en actiu, professionals que volen requalificar-se– trobin un encaix i un benefici real en aquestes formacions.
El valor afegit de l’Escola FUAB Formació
A l’Escola FUAB Formació, les microcredencials es presenten com una aposta per connectar el rigor i qualitat acadèmics amb la realitat social i professional. L’oferta de fins a 12 microcredencials vinculades als àmbits d’estudi d’Arxivística i Gestió de Documents i de Prevenció i Seguretat Integral, i en un futur també de Turisme i Direcció Hotelera, està pensada perquè l’alumnat pugui actualitzar-se i destacar en camps clau, amb certificats que, com hem comentat, combinen qualitat universitària i rellevància pràctica. L’Escola FUAB Formació, amb la seva experiència en la formació vinculada al món professional, és l’entorn òptim per desenvolupar aquesta modalitat d’aprenentatge.
El disseny de les microcredencials que s’ofereixen respon a criteris de qualitat, però també d’accessibilitat i adaptabilitat. Es tracta de propostes que no només acrediten coneixements específics, sinó que ofereixen a l’alumnat una experiència d’aprenentatge significativa i orientada al futur. En aquest sentit, les propostes que s’ofereixen pretenen donar resposta a les necessitats emergents de la societat i del mercat de treball, i, alhora, situar l’alumnat en el centre del procés.
En un entorn en què la capacitat d’aprendre contínuament és una de les competències més valorades, les microcredencials representen una via clara per mantenir-se actualitzat i per projectar una imatge de professional preparat/da, flexible i amb iniciativa.
Des de l’Escola FUAB Formació amb aquests programes formatius s’ofereix a l’alumnat l’oportunitat de formar part d’aquest moviment i d’aprofitar al màxim els avantatges d’una formació que és, alhora, innovadora i reconeguda.
Subvenció del 70% amb fons Next Generation
Actualment, els programes de microcredencials de l’Escola FUAB Formació, així com els de la UAB estan finançats amb fons públics, amb una subvenció del 70% de l'import del programa formatiu. Això significa que l'alumnat només ha de cobrir el 30% restant de la matrícula. Aquesta subvenció està adreçada a persones residents a l'Estat espanyol d'entre 25 i 64 anys, i és vigent fins al juny de 2026. Aquesta iniciativa, gestionada per la Generalitat de Catalunya, busca impulsar la realització d’aquestes formacions així com la formació permanent i l'adaptació dels i de les professionals en actiu a les noves demandes del mercat. Alhora, es proporciona a l’alumnat l’oportunitat única de cursar programes formatius de gran qualitat a un preu molt assequible.