La Fundació UAB

La Festa Major arriba el dijous, 8 de novembre, dedicada als refugiats

FMUAB 2018 refugiats
La FM 2018 (Festa Major de la UAB), que tindrà lloc el proper dijous, 8 de novembre, es dedicarà a les persones refugiades, d'acord amb el lema #UABrefugi: l’Autònoma acull que la universitat ha triat aquest curs acadèmic. El pregó el faran dos estudiants refugiats i s'han organitzat diferents activitats centrades en aquest aspecte.

06/11/2018

El proper dijous, 8 de novembre, la UAB celebrarà la seva festa major. Si l'any passat va ser la salut i les malalties mentals, enguany la festa s'organitza sota el lema "#UABrefugi: l’Autònoma acull".

El pregó l'oferiran, a les 13 hores, a la plaça Cívica, dos estudiants refugiats que l'Autònoma acull a la Vila Universitària. A continuació, hi  haurà l'actuació de Bandacetamol, i després hi haurà zumba, swing i una exhibició de "covers" a càrrec del col.lectiu d'estudiants Korean Club. A les 16.15h., es proclamarà l'hereu i la pubilla, després tindrà lloc una actuació de batucada i a continuació la Batalla de Galls i Gallines.

Durant la festa, el campus es tornarà a omplir de paradetes, actuacions musicals i activitats culturals, solidàries i esportives.

En total, seran 55 paradetes d'estudiants, entre les 13h. i les 21 h., que estaran situades a la plaça del Coneixement i que s'han convertit en un segell distintiu de la festa de la FMUAB.

Com a novetat, enguany es durà a terme el Refugee Escape Room, una activitat que pretén explorar algunes de les realitats que viuen les persones immigrants, sol.licitants d'asil o refugiats durant el seu procés migratori. Tindrà lloc a la Facultat de Traducció i Interpretació, a les 13.30 hores. S'ha creat un escenari fictici en el que la terra es troba a l'any 2084 i s'ha convertit en un lloc inhabitable degut al canvi climàtic. Diverses famílies (organitzades en grups de 6 participants) hauran de sol.licitar asil ala plneta Mart però malauradament les places són limitades i només la meitat de les persones hi podrarn accedir. El joc pretén emular les sensacions d'estrès, desconcert i tensió a la que moltes persones s'enfronten dia a dia durant els seu procés migratori.

Una altra novetat és la Batalla de galls o gallines, a les 18 h., a la plaça Cívica, en la que mitjançant rondes i fases eliminatòries es durà a terme la competició dialèctica entre les persones de la comunitat que s'hagin inscrit.

Es tornarà a fer la Fira d'Entitats i serveis a la plaça Cívica, on tots els membres de la comunitat universitària oferiran activitats i mostraran els seus serveis. Hi seran presents la FAS, UAB Mèdia, l'Observatori per a la Igualtat, Dinamització Comunitària, Servei de Llengües, la Cursa de la UAB, el SAF, entre d'altres.

Es farà la Diada Castellera a l'Eix central, entre la pl.Cívica i l'edifici B, de les 13.30h. a les 17h. I el Cor de la UAB actuarà a les 14:45h. al Teatre.

Durant tot el dia hi haurà diferents actuacions als escenaris de la FMUAB -davant del bar de la Facultat de Filosofia i Lletres, i entre la Facultat de Ciències de l'Educació  i la Facultat de Traducció- de grups musicals seleccionats dins el programa L'Autònoma Actua: La Gossa d'Era, Cronopios, Reskat, Dj Noid, Andana, Saint Andrew's, Ares, Rootoons, Brush i The Fox 1976.

UABMèdia farà un programa de ràdio en directe des de la plaça Cívica.

Per què #UABrefugi: l’Autònoma acull
Segons les dades que proporciona l’Agència de l’ONU per als Refugiats, estem davant d’una “crisi humanitària que implica 65,6 milions de persones a tot el món, la meitat de les quals són menors d’edat”. Aquest escenari, amb milers de persones refugiades i migrants que arriben a les costes europees, és un problema estructural a Europa que cal abordar i analitzar per poder articular respostes a nivell comunitari.

“Cada tres segons una persona fuig d’allà on viu per salvar la seva vida”, tal com assenyala el manifest que va realitzar la vicerectora d’Alumnat i Ocupabilitat, Sara Moreno, a final del curs passat en anunciar el nou lema de la UAB per aquest curs. “Les polítiques migratòries, la gestió de les fronteres i els sistemes d’asil formen part del problema i de la solució”, apunta Moreno.

En aquest context global, la UAB aposta per l’acció i, ja des de l’any 2016, en el marc de col·laboració entre l’Autònoma i la Comissió Catalana d’ajuda al Refugiat (CCAR), la Fundació Autònoma Solidària (FAS) coordina el Programa d’Acollida de persones refugiades a la UAB “amb l’objectiu de contribuir a la plena integració de les persones sol·licitants de protecció internacional” a través de la implicació de la població universitària en el desenvolupament d’accions d’acollida i acompanyament.

Gràcies al Programa Refugi, cada any, entre 40 i 60 persones en cerca de refugi són acollides a la Vila Universitària de la UAB. El Programa implementa un projecte de voluntariat enfocat a oferir acompanyament lingüístic i social i també gestiona demandes d’assessorament acadèmic i ofereix acompanyament en la inserció del mercat laboral. “Mentre persisteixi la crisi de refugiats, la UAB serà refugi perquè l’Autònoma acull”, conclou el manifest.

S'ha creat el blog www.uab.cat/uabrefugi, des d'on es pot trobar informació i l’agenda d’activitats relacionades amb el lema de la Festa Major que es realitzaran durant el curs 2018-2019 a la UAB. També ofereix, informació a través dels recursos audiovisuals, i un directori que conté els diferents grups de recerca de la universitat que han treballat entorn la temàtica dels refugiats i informació sobre institucions supraestatals.

PROGRAMA DE LA FESTA MAJOR UAB 2018