La Fundació UAB

El treball col·laboratiu, leitmotiv de la jornada formativa de la Corporació UAB

sessió formativa corporació UAB

El divendres 9 de febrer va tenir lloc una sessió formativa centrada en el treball en equip i la col·laboració en comunitats de pràctica, que es va celebrar a la Sala de Revistes de la Facultat de Lletres de la UAB.

12/02/2024

Prop d'un centenar de membres del personal de la Corporació UAB va participar en una jornada formativa centrada en el treball col·laboratiu i les comunitats de pràctica. El conductor de la sessió va ser en Daniel Giménez Roig, responsable de Gestió del coneixement de l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT), i impulsor del projecte de Treball i aprenentatge col·laboratiu.

En el marc del Pla del Campus Saludable i Sostenible es va proposar que les persones que ho desitgessin s’agrupessin davant l’Edifici Blanc, per tal d’anar caminant fins al lloc de l’activitat: la Sala de Revistes de la Facultat de Lletres de la UAB.

Maria Espadalé, vicepresidenta executiva de la Fundació UAB, es va encarregar d’obrir la sessió, agraint l’alta participació en la jornada i destacant-ne la rellevància que té per al desenvolupament dels equips de la Corporació.

Aprendre en comunitats de pràctica

La matinal es va dividir en dues parts: una primera, on en Daniel Giménez va oferir una xerrada sobre la importància de treballar i aprendre en comunitats de pràctica i, una segona, on es va aplicar la metodologia d’aprenentatge en contextos informals, a través d’un taller col·laboratiu amb la participació de totes les persones assistents.

Com a preàmbul de l’activitat participativa, Giménez Roig va partir d’una afirmació: “les persones estem programades genèticament per a col·laborar”, i va reflexionar sobre com les persones aprenem i actuem en societat, destacant com una gran part de l'aprenentatge dels adults es produeix en contextos informals, més que en entorns formals.

En les comunitats de pràctica sorgeixen les idees, creant mercats de coneixement. I aquests mercats tenen un moment zero, en el qual les idees s’assenten i consoliden, per, posteriorment, alinear-les amb el comitè de direcció, fer-los-hi un acompanyament i una avaluació i preparar-les per a la seva difusió.

Al voltant d’aquesta reflexió, es va posar èmfasi en els elements clau de les comunitats de pràctica (CoP): la presencialitat, la voluntarietat, l'autogestió, la sensació de propietat d’una idea, el model de P2P -d’igual a igual: l’aprenentatge no té jerarquia-, la passió i la generositat. A més, es va destacar la importància d'assegurar un equilibri en la circulació d'idees dins les organitzacions, tant de baix cap amunt com de dalt cap avall.

formació al personal de la corporació uab

Taller de pràctiques

A la dinàmica de la segona part es va dividir el personal de la Corporació en vuit grups, cadascun dels quals havia de desenvolupar una idea innovadora, aplicada a la Fundació UAB, lligada a un dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i que es valoraria en funció de tres elements: la idea més original, la millor exposada i la més viable a curt termini.

Cada equip va treballar a contra rellotge –només va tenir mitja hora de preparació- i va presentar la seva proposta de manera informal i festiva. Posteriorment, es va celebrar una votació per reconèixer els millors projectes.

En acabar, tot el personal, que va valorar positivament la dinàmica de la sessió, va compartir una estona al voltant d’un petit refrigeri.