Fira virtual de màsters, postgraus i doctorats UAB
Sessions informatives amb les direccions i coordinacions. Del 6 al 10 d'octubre: Inscripcions obertes!
També pots emplenar el formulari d’aquesta pàgina per demanar atenció personalitzada.
- Microcredencial UAB
- Codi de l'estudi: 5181/101
- 1a edició
- Modalitat: Presencial
- Crèdits: 6 ECTS
- Inici: 01/11/2025
- Final: 01/03/2026
- Places: 30
- Orientació: Professional
- Preu: 330 €
-
Preu especial 99 €
Col·lectiu d'aplicació: Import amb el descompte del Fons NextGenerationUE aplicat
- Idioma de docència: Castellà (50%), Català (50%)
- Lloc: Col·legi de Periodistes de Catalunya, Rambla Catalunya, 10, Barcelona
Aquesta microcredencial ofereix una formació especialitzada i actualitzada en periodisme econòmic, combinant coneixements sobre diverses àrees i problemes actuals de la macroeconomia amb coneixements relacionats amb els processos de documentació, anàlisi, producció i difusió d'informació relativa als fets i processos econòmics. Es dirigeix a professionals del periodisme i la comunicació social amb interès a aprofundir o actualitzar els seus coneixements en periodisme econòmic, en particular, en l'actual conjuntura geopolítica, que ha situat a l'economia en l'epicentre de la reconfiguració de l'ordre global, i a especialistes en altres àmbits de les ciències socials que vulguin formar-se en aquesta matèria.
Donat el seu caràcter interdisciplinari, aquesta microcredencial es coordina de manera conjunta pels departaments de Mitjans, Comunicació i Cultura i d'Economia Aplicada de la UAB. En el seu disseny i docència participa, també, l'Associació de Periodistes d'Informació Econòmica de Catalunya (APIEC), entitat promotora del curs i que aporta una necessària i enriquidora visió pràctica i empírica dels coneixements que s'impartiran. Així, el programa de la microcredencial combina sessions centrades en l'explicació de conceptes, temes i qüestions fonamentals de macroeconomia, com mercat de treball, competència i regulació, impostos i comptes públiques o mercats de capitals, amb sessions orientades a familiaritzar-se amb els orígens i evolució del periodisme econòmic, la influència social de les narratives econòmiques, els debats ètics que travessen la cobertura periodística dels fets econòmics i els procediments i les rutines periodístics de documentació, anàlisi, interpretació i comunicació de fets, dades, fenòmens i processos econòmics d'interès públic, presentats en un llenguatge accessible i comprensible i explicats amb criteris de rigor tècnic i de responsabilitat social. Inclou activitats pràctiques d'aplicació dels coneixements ques'aniran explicant.
- Elements de comptabilitat empresarial: compte de resultats i balanç.
- Sector públic i pressupostos.
- Política fiscal i deute públic.
- Polítiques de defensa de la competència i regulació econòmica.
- Mercat laboral i polítiques docupació.
- Sistema financer, mercats de capitals i política monetària.
- La rellevància del periodisme econòmic per a la comprensió dels grans canvis globals i la necessitat de garantir una cobertura periodística rigorosa, contextualitzada i amb mirada territorial.
- Funcions socials del periodisme econòmic. Narratives econòmiques: naturalesa, dinàmiques de producció i difusió i impacte social i econòmic.
- Les fonts en el periodisme econòmic: oficials e institucionals, empreses i entitats privades, mercats i borsa de valors, acadèmia i centres de recerca econòmica, sindicats i associacions sectorials, etc.
- Cobertura periodística de l'impacte econòmic de les decisions adoptades per les institucions europees.
- Estratègies de comunicació persuasiva amb mitjans i periodistes econòmics des de l'àmbit corporatiu i del màrqueting.
- Dilemes ètics i conflictes d'interès en la cobertura periodística de la informació econòmica.
- Tallers pràctics de periodisme socioeconòmic basat en dades: accés, anàlisi i interpretació de fonts estadístiques i elaboració de peces periodístiques a partir de dades econòmiques reals.
Donat el seu caràcter interdisciplinari, aquesta microcredencial es coordina de manera conjunta pels departaments de Mitjans, Comunicació i Cultura i d'Economia Aplicada de la UAB. En el seu disseny i docència participa, també, l'Associació de Periodistes d'Informació Econòmica de Catalunya (APIEC), entitat promotora del curs i que aporta una necessària i enriquidora visió pràctica i empírica dels coneixements que s'impartiran. Així, el programa de la microcredencial combina sessions centrades en l'explicació de conceptes, temes i qüestions fonamentals de macroeconomia, com mercat de treball, competència i regulació, impostos i comptes públiques o mercats de capitals, amb sessions orientades a familiaritzar-se amb els orígens i evolució del periodisme econòmic, la influència social de les narratives econòmiques, els debats ètics que travessen la cobertura periodística dels fets econòmics i els procediments i les rutines periodístics de documentació, anàlisi, interpretació i comunicació de fets, dades, fenòmens i processos econòmics d'interès públic, presentats en un llenguatge accessible i comprensible i explicats amb criteris de rigor tècnic i de responsabilitat social. Inclou activitats pràctiques d'aplicació dels coneixements ques'aniran explicant.
Continguts
- Agregats econòmics, comptabilitat nacional i mesures de productivitat.- Elements de comptabilitat empresarial: compte de resultats i balanç.
- Sector públic i pressupostos.
- Política fiscal i deute públic.
- Polítiques de defensa de la competència i regulació econòmica.
- Mercat laboral i polítiques docupació.
- Sistema financer, mercats de capitals i política monetària.
- La rellevància del periodisme econòmic per a la comprensió dels grans canvis globals i la necessitat de garantir una cobertura periodística rigorosa, contextualitzada i amb mirada territorial.
- Funcions socials del periodisme econòmic. Narratives econòmiques: naturalesa, dinàmiques de producció i difusió i impacte social i econòmic.
- Les fonts en el periodisme econòmic: oficials e institucionals, empreses i entitats privades, mercats i borsa de valors, acadèmia i centres de recerca econòmica, sindicats i associacions sectorials, etc.
- Cobertura periodística de l'impacte econòmic de les decisions adoptades per les institucions europees.
- Estratègies de comunicació persuasiva amb mitjans i periodistes econòmics des de l'àmbit corporatiu i del màrqueting.
- Dilemes ètics i conflictes d'interès en la cobertura periodística de la informació econòmica.
- Tallers pràctics de periodisme socioeconòmic basat en dades: accés, anàlisi i interpretació de fonts estadístiques i elaboració de peces periodístiques a partir de dades econòmiques reals.
Sortides professionals
Periodista especialitzat en economia en mitjans de comunicació generalistes o econòmics, tant en redaccions locals com nacionals; analista o comunicador econòmic en gabinets de premsa d'empreses, institucions públiques, sindicats o organitzacions del tercer sector.Beques i ajuts
Consulta tota la informació sobre possibilitats de beques i ajuts a la pàgina de beques, ajuts i convocatòries UAB.
Centres responsables
Escola de Formació Permanent
Centres col·laboradors
Associació de Periodistes d'Informació Econòmica de Catalunya
Contacte
Fco. Javier Asensio Ruiz De Alda
Telèfon: 935812290
Ana Isabel Fernandez Viso
Telèfon: 935811195