Assignatura | Crèdits | Caràcter |
---|---|---|
Literatura i periodisme: tradició i noves tendències |
6 ECTS |
Obligatòria |
Periodisme literari informatiu: crònica, entrevista i reportatge |
6 ECTS |
Obligatòria |
Periodisme literari d'opinió i prosa d'idees |
6 ECTS |
Obligatòria |
La qualitat periodística: mirada i mètode |
6 ECTS |
Obligatòria |
Treball final |
9 ECTS |
Obligatòria |
Itineraris
Aquest diploma d'especialització es pot cursar mitjançant dues opcions:
- Matricular-se al diploma d'especialització sencer.
- Matricular-se als diferents cursos que componen el diploma d'especialització i un cop superats tots, matricular-se al treball de fi del diploma.
Aquest diploma d'especialització forma part del màster formació permanent en Periodisme Literari, Comunicació i Humanitats (2789).
Programes relacionats
Curs en La Qualitat Periodística: Mirada i Mètode
Curs en Literatura i Periodisme: Tradició i Noves Tendències
Curs en Periodisme Literari d'Opinió i Prosa d'Idees
Curs en Periodisme Literari Informatiu: Crònica, Entrevista i Reportatge
Competències bàsiques
- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees.- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions amb els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
Competències específiques
RESULTATS D'APRENENTATGE:
- Aplicar els recursos teòrics i pràctics que les ciències humanes i socials poden proporcionar als periodistes i comunicadors de forma adequada.
- Analitzar l'entorn productiu de la informació, de manera que l'alumnat sigui capaç de reconèixer-lo i distingir-lo en detall i, després, criticar-lo per a la transformació.
- Distingir i identificar els gèneres i modalitats expressives primordials de la literatura fictícia
- Distingir i identificar els gèneres i les modalitats expressives primordials de la literatura factícia.
- Demostrar el domini de la teoria i la praxi dels gèneres narratius, descriptius i argumentatius cultivats pel periodisme literari contemporani, i la seva eloqüent expressió en català i en castellà, per escrit i oralment.
- Interpretar els esdeveniments de l'actualitat per fer evolucionar la mera informació cap al coneixement contextualitzat, matèria primera del periodisme i la comunicació de qualitat.
- Demostrar el domini de la tradició, la ideació i la tècnica del periodisme de qualitat tal com es plasma en els diferents gèneres (reportatge, entrevista, crònica, semblança; assaig, columna, crítica, article) per innovar-los amb excel·lència.
- Identificar i explicar les grans tradicions genèriques literàries, i amb la seva influència en la cultura periodística: l'èpic i l'epopeia; el líric i la lírica el tràgic i la tragèdia; el còmic i la comèdia; el dramàtic i el drama; el tragicòmic i la tragicomèdia; l'heroico-còmic i la comèdia heroica; el melodramàtic i el melodrama, etcètera.
- Identificar i explicar les grans modalitats de tractament i de to, tant literàries com periodístiques: realisme, naturalisme, figurativisme; ironia, paròdia, sàtira; humor i comicitat; humor blanc i humor negre; 'pastiche', 'collage' i citació; estètica carnavalesca i inversió; esperpent i astracanada; horror i terror; imaginació i fantasia; etcètera.
- Demostrar una actitud reflexiva i crítica ques'expressi en l'adquisició de mètodes d'observació i hàbits d'associació i contextualització didees, i que permeti anar més enllà en la comprensió dels esdeveniments i processos.
- Generar i gestionar projectes alternatius de periodisme de qualitat i/o literaris.
- Saber fer ús (compondre) dels principals procediments literaris de composició i estil, i la seva aplicació al periodisme creatiu: construcció del temps i de la trama, construcció i descripció de l'espai, concatenació causal, construcció i caracterització dels personatges, focalització i punt de vista, etc.
- Comparar i criticar la rica i diversa tradició periodístico-literària, de Daniel Defoe i Alessandro Manzoni, amb els corrents nou-periodístics contemporanis, passant pels grans corrents realistes i naturalistes del vuit-cents.
- Compondre (escriure) i experimentar amb les modalitats i les hibridacions genèriques resultants de l'aliatge entre literatura i periodisme: reportatge novel·lat, novel·la-reportatge, reportatge literari, 'reporsayo', crònica periodístico-literària, semblança i retrat, entrevista de personatge, etcètera.
- Proposar una comunicació èticament orientada, atenta a la necessitat que els productes mediàtics siguin bens públics, i no simples mercaderies culturals.
Títol que s'obté
Diploma d'Especialització en Periodisme Literari