Continguts

A1: El context de l'orientació professional al segle XXI:
Anàlisi de la realitat sòcio-econòmica i laboral Mercat la boral i dinàmiques socioeconòmiques. Dimensions contextuals, institucionals i comunitàries de l'orientació professional al S XXI. Ofertes i demandes, filons d'ocupació. Marc regulador autonòmic, estatal i europeu. Crisi, barreres estructurals, desigualtats, discriminació. Apoderament, emancipació individual i col·lectiva. Justícia Social, orientació verda.

A2: Les persones participants en els processos d'orientació
Necessitats, perfils i itineraris de desenvolupament: Trajectòries sòcio-professionals, perfils professionals, desigualtats, continuïtats i discontinuïtats. Col·lectius, necessitats, desafiaments i oportunitats.

A3: Metodologia de l'orientació i criteris ètics i de qualitat
El procés d'orientació per a l'emancipació Models d'orientació professional al segle XXI: de l'ajustament a l'emancipació. L'orientació a al llarg i ample de la vida. Fases del procés orientador. Metodologies individuals i grupals d'orientació i acompanyament. Els estàndards de qualitat de l'acció orientadora. Referents nacionals i internacionals. La dimensió ètica de la pràctica orientadora. Criteris ètics per a la regulació de l'orientació des del punt de vista professional i institucional.

A4: Estratègies d'orientació professional
L'acció orientadora: Competències per a afrontar barreres estructurals. Formació de base, qualificació professional i processos d'inserció sòcio-laborals. Autoconeixement i autoeficàcia. Motivació, interessos i expectatives. Models de competències. Col·laboració interinstitucional i interprofessional per a la emancipació i la vida activa.

A5.- Pràctiques en contextos reals
La millora de la competència orientadora (Casos, contextos i desafiaments reptes): L'aprenentatge basat en desafiaments i la seva aplicació a la millora de la pràctica orientadora: identificació , anàlisi i concreció de reptes. Contextualització, empatització i col·laboració. Documentació, investigació i treball interdisciplinar. Ideació, prototipatge i disseny de solucions orientadores i d'acompanyament. Pilotatge i avaluació. Dels estàndards i criteris a la regulació de la pròpia pràctica professional.

A6: Treball final
Aplicació de l'orientació en contextos professionals específics. Diagnosi de persones, col·lectius i contextos institucionals. Disseny d'accions i programes d'orientació crítica contextualitzats en territoris, col·lectius i institucions. Anàlisi del propi perfil competencial en orientació. Identificació d'oportunitats d'optimització sostenible de la pròpia pràctica professional. El pla personal de millora i el seu seguiment i supervisió.

Assignatura Crèdits Caràcter

El context de l'orientació professional al segle XXI

6 ECTS

Obligatòria

Necessitats, perfils i itineraris contemporanis de l'orientació professional

5 ECTS

Obligatòria

Models, perspectives de l'orientació professional i estàndards de qualitat

6 ECTS

Obligatòria

Estratègies i recursos de l’orientació professional

5 ECTS

Obligatòria

Pràctiques en contextos reals

5 ECTS

Obligatòria

Treball final

3 ECTS

Obligatòria

Competències bàsiques

- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees.

- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.

- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions amb els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.

 

Competències específiques

- KT01: Descriure les dinàmiques del mercat laboral en el marc socioceonòmic actual.
- KT02: Descriure el procés d'orientació per a l'emancipació
- KT03: Explicar els continguts clau per a l'orientació professional del segle XXI.
- ST01: Interpretar a partir dels elements conceptuals i informacionals, realitats complexes de manca d'ocupació, de vulnerabilitat i exclusió.
- ST02: Programar processos d'orientació i acompanyament en funció del perfils participants i del context
- ST03: Aplicar estratègies d'anàlisi i d'actuació pròpies de l'orientació professional en contextos diferencials
- CT01: Justificar el marc ètic i els estàndards de qualitat de l'orientació en un context laboral determinat.
- CT02: Generar propostes innovadores d'orientació a partir de desafiaments provinents de contextos reals.
- CT03: Sistematitzar la pròpia pràctica professional en un projecte, a partir del recorregut formatiu i de desenvolupament de competències.

Títol que s'obté

Diploma d'Especialització en Orientació per a l'Ocupació, el Desenvolupament Professional i la Vida Activa