Continguts
Mòdul 1. USOS I ELEMENTS DEL JARDÍ
Es dotarà a lalumne d'una sèrie d'eines o instruments de projecte en dos àmbits
molt específics: les diferents funcions que pot assumir un jardí -en relació al seu
ús social- i els diferents elements que el conformen. Ambdues vessants estan
estretament relacionades: els diferents usos determinaran el tipus i configuració
de jardí que es vol dissenyar i, a partir d'aquÍ, es dotarà a l'espai dels elements
necessaris i més adients per acoLlir i donar resposta a aquestes funcions. Per tant,
es farà un recorregut pels elements que confromen el jardí amb una voluntat
organitzativa però també constructiva, a l'hora que es vincularan aquestes
solucions a una sèrie d'usos i funcions que aquest espai vol assumir.
Mòdul 2. JARDINS DEL MÓN
L'objectiu d'aquest mòdul és introduir l'estudiant en la idea de jardí com a espai d'esbarjo, d'art i de pensament, al llarg de la història. Els jardins més enllà de ser un espai exterior on desenvolupar-hi activitats quotidianes, han estat espais d'expressió artística, d'aprenentatge i llocs de representació i projecció social.
Els jardins, com qualsevol altra expressió artística, són un reflex d'una època, d'un context social, econòmic i històric que ha anat evolucionat al llarg del temps. El mòdul oferirà models d'organització concreta de jardí com a exemples de combinacions concretes dels elements que el conformen.
El mòdul farà un recorregut per les grans tradicions culturals del jardí organitzades a través de "viatges" geogràfics i comptarà amb conferències dels principals autors/dissenyadors de jardins de l'àmbit català.
Mòdul 3. DISSENY I PROJECTES DE JARDÍ
El mòdul té per objectiu l'aplicació pràctica dels exemples i coneixements adquirits en els dos
mòduls anteriors en una aplicació real i concreta. Això es farà en dos nivells d'aprofunidment
o detall que atenen als dos perfils als quals s'adreça el programa. Per una banda, la primera
part delmòdul està encaminada a dissenyar espais oberts, amb ús de jardí, com a combinació
coherent d'usos, elements i referències culturals, esxpressades a traves d'un avantprojecte
d'intencions expressat a través de refèrencies i esquemes organitzatius bàsics. El mòdul
abordarà també la concreció d'aquestes voluntats en un projecte tècnic constructiu viable, previ a la seva posta en obra. Atenent els diversos perfils d'entrada, alguns amb coneixement tècnics i instrumentals previs i d'altres sense, el nivell de concreció s'adaptarà al nivell de l'alumnat, si cal, establint diversos grups amb professors específics, tots ells treballant damunt un mateix espai real com a dipositari del projecte.
Mòdul 4. PROJECTE FINAL DE POSTGRAU
La matèria servirà de síntesi dels coneixements teòrics i pràctics adquirits en un treball que es podrà centrar tant en el diagnòstic i la descripció com en el disseny. Es plantejarà com una extensió i presentació d'exercicis abordats en d'altres assignatures del curs.
Assignatura | Crèdits | Caràcter |
---|---|---|
Usos i elements del jardí |
12 ECTS |
Obligatòria |
Jardins del món |
6 ECTS |
Obligatòria |
Disseny i projectes de jardí |
9 ECTS |
Obligatòria |
Treball final de postgrau |
3 ECTS |
Obligatòria |
Competències bàsiques
- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees.- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions amb els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
Competències específiques
Desenvolupar la capacitat d'oferir solucions per al disseny de jardins a través d'aspectes
funcionals, tècnics i estètics.
Adquirir una sèrie d'habilitats que inclouen principis de disseny i composició espacial aplicats al jardí, disseny dels elements constitutius del mateix ja sigui en termes dorganització espacial,plantacions, o equipament i els requeriments tècnics per a la seva implementació.Coneixements que es complementaran de manera transversal a través d'un recorregut i anàlisi del jardí des de 3 punts de vista: la funcionalitat i la seva relació pel que fa materialitat i organització de l'espai; els elements que el conformen (vegetals però també constructius, d'instal.lacions, d'equipament i d'organització física de l'espai) i models provinents de diferents cultures i exemples històrics i contemporanis que permetin entendre la planificació i conjugació dels diferents elemets que conformen el jardí en aplicacions concretes.
Per tant, el curs habilita per abordar el disseny d'un jardí a diferents escales i tipologies,
reunint alhora aspectes tècnics i creatius, partint d'un anàlisi crític que respongui a les
especificitats i condicionants del lloc i amb responsabilitat mediambiental.
Competències transversals
- Aprendre els mecanismes de disseny d'un projecte de disseny i estratègies organitzatives.
- Entendre els diferents elements que el conformen en relació a unes funcionalitats
específiques.
- Reconèixer els diferents models històrics i geogràfics del jardí i les seves
implicacions culturals.
- Formar personal apte per a la direcció artística i en la redacció de projectes tècnics.
- Donar als alumnes una educació artística i tècnica suficient per la planificació de
projectes de disseny de jardins.
- Fomentar el caràcter innovador en disseny, a la llibertat creativa i contemporània amb
una perspectiva de responsabilitat i coherència mediambiental.
- Fomentar l'esperit emprenedor, reflexiu, crític, sostenible i ètic en el disseny dels
espais oberts, ja sigui com a activitat d'interès personal o en la praxis professional.
- Atenció posada a valors socials, ambientals, qualitat cultural i estètica al nostre entorn
amb una voluntat de millora de la qualitat dels espais habitables des d'una perspectiva
contemporània.
Títol que s'obté
Diploma d'Especialització en Disseny i l'Art del Jardí